Hotellentreprenören med hjärtat på rätt ställe

Peter Tengstrom - kariärtips inom hotellbranschenFrån hotellstudent i Schweiz, till Cornell University i New York vidare ut i Europa. Peter Tengström är en av entreprenörerna bakom den väletablerade hotell och mötesplatsen Radisson Blu Waterfront i Stockholm och har under de senaste tio åren arbetat med allt från fastigheter till affärsutveckling av några av Nordens största hotell.

Redan i tidig ålder fascinerades han av hotell och den totala upplevelsen som var möjlig att skapa. Sedan 2008 är Peter både grundare och VD för Midstar, det svenska fastighetsbolaget som investerar i hotell. Vi på SEG var nyfikna på hur livet som hotellstudent i Schweiz hade tagit honom dit han är idag, hur han ser på branschen men också vad han tror är viktiga egenskaper om man vill ge sig in i den.

Man behöver en utbildning för att skapa en bra grund att stå på men inte minst för att bygga upp sitt nätverk

Entreprenören

Peter Tengström utstrålar en karismatisk energi när vi ses på kvarterskrogen Nybrogatan 38 centralt beläget i Stockholm. Med en bakgrund som både hotellmäklare, hotellkonsult och ansvarig för affärsutveckling av den nordiska hotellbranschens största aktörer är Peter sannerligen en profil att inspireras av.

Först och främst är vi är förstås nyfikna på varför Schweiz var det naturliga valet för studier?

– Jag gick till Schweiziska ambassaden här i Sverige och bad om att få namn på alla hotellskolor i Schweiz vilket resulterade i ett 30-tal, César Ritz var då den enda hotellskolan som erbjöd engelskspråkiga utbildningar. Eftersom jag hade ambitioner om en internationell karriär blev skolan ett självklart val. Och! Om ska studera hospitality bör det göras i meckat för just hospitality. Målet och drömmen om studier på Cornell University låg också nära hjärtat.

– Under min studietid i Schweiz, vidare genom SEG:s nätverk, fick jag möjligheten att träffa en studierepresentant på Cornell. Det var under ett besök från Cornell på César Ritz som jag kom i kontakt med representanten. Jag lyckades sälja in mitt personliga varumärke och blev vidare rekommenderad till skolan. Vad valde du att inrikta dig mot? Jag har alltid varit intresserad av hotellfastigheter så det blev naturligt för mig att välja att studera hotel real estate på Cornell. Det många inte känner till om hotellbranschen är att upplevelsen ofta drivs av tre aktörer. En  part som driver fastigheten, den andra som står för driften och den tredje som står för varumärket.

Utbildning

En bra investering

Varför tror du det är viktigt med en utbildning om man vill jobba i branschen?

– En utbildning fungerar som en grund att stå på. Dessutom är det är bra sätt att bygga upp sitt nätverk på. Dessutom är det en förutsättning för att skapa en förståelse för alla delar i branschen, den är så otroligt bred.

Under sina studier vid Cornell University säkrade Peter en sommarpraktik på HVS:s i London, konsultverksamheten inom hotellutveckling och finansiell rådgivning. Efter sin examen från Cornell, arbetade han ett antal år som hotellmäklare i London innan han blev en del av utvecklingsteamet på Pandox AB. Senare lockade rollen som fastighetskonsult i Bryssel på Rezidor Hotel Group.

Efter ett år blev Peter befordrad med ansvar för affärsutveckling i Norden och Baltikum för samtliga Park In hotell. Det var även under denna tid Peter var med och landade affären med kongressanläggningen Park Inn Waterfront, idag känt som Radison Blu Waterfront. Peter uppfattas som självsäker men på ett ytterst ödmjukt sätt. Han har alltid följt sin passion och att stå i rampljuset har aldrig varit ett intresse.

Hospitality

En värld i världen – men vad var är det med hospitality som lockar?

– Passionen för människor har alltid funnits där, dessutom har jag sedan barnsben varit fascinerad av hotell, allt från byggnaderna, servicen, smakerna… Ja hela upplevelsen. Det är onekligen en social bransch med många olika inriktningar. Jag brukar säga att hotellbranschen är en värld i världen.

Vad menar du?

– Att kliva in på ett hotell är en upplevelse i sig oavsett vart du befinner dig i världen. Varje besök, oavsett som gäst eller i jobbsammanhang är en speciell upplevelse, en speciell liten värld.

Vart kommer entreprenörskapet från och vad driver dig?

– Det har alltid funnits ett driv att förändra, utveckla och förbättra. Jag gillar att lyfta upp mina kollegor till att
nå framgång. Att skapa winwin situationer, när jag med hjälp av min erfarenhet kan bidra till förbättring är en fantastisk känsla. Dessutom vill jag vara en god förebild och stå för ett starkt ledarskap. Det driver mig dessutom till att skapa ett erkännande för branschen.

Med hjälp av César Ritz goda renommé och nätverk nådde Peter sin dröm om studier på Cornell University. Nyckeln till hans framgången bortsett från hårt arbete är glädjen för yrket. Peter har dessutom fått chansen att omge sig av människor som delar hans passion.

– De som saknar passionen för branschen stannar sällan länge. Sedan ser ju drivet olika ut beroende på person. Som ledare är det en förutsättning att kunna peppa sina medarbetare så att de jobbar mot samma mål.

Tips från coachen

Peter är onekligen en förebild med en massa erfarenhet i bagaget Nedan delar han med sig av sina tips till unga i branschen eller för dem som funderar på att ta steget in:

1. Skapa en bred kunskapsbank: försök att samla på dig så mycket kunskap som möjligt, från alla delar av branschen och hitta sedan vad som gör dig speciell

2. Var en entreprenör: behåll och uppskatta din entreprenöriella anda!

3. Vi blir mer digitala: sälj och marknad är viktiga delar att förstå, den digitala kommunikationen blir allt viktigare, lägg fokus på detta

4. Matte är kul: våga förstå de ekonomiska delarna i hotellverksamheten, de hjälper dig vidare att förstå helheten

5.Våga driva eget: satsa på dig själv och våga driva eget när det känns rätt!