När studier i hospitality leder till en framgångsrik karriär inom finansbranschen. Intervju med en student från Hotel Institute Montreux

En roman om hotellbranschens glamour som Jans läste i gymnasiet inspirerade honom till en karriär inom hospitality. Jans, som nu är ekonomidirektör, kan berätta att det är ganska utmanande att arbeta på ett hotell, både på framsidan och på baksidan, men att de färdigheter man får på vägen öppnar möjligheter till många andra områden inom näringslivet också.

I den här intervjun delar den utexaminerade från Hotel Institute Montreux (HIM) med sig av det strategiska tänkandet bakom hans stora karriärsskifte och ger råd till unga studenter om hur de kan få ut det mesta av att studera vid HIM.

Hej Jans, vad inspirerade dig till att börja i hotellbranschen?

Det är en ganska rolig historia. Lyckligtvis eller olyckligtvis stötte jag på en roman om en fiktiv person som arbetar på ett lyxhotell. Hans liv verkade så mystiskt och elegant att det verkligen fick mig att tänka på att jag själv skulle vilja ha en sådan livsstil. Om jag vågar nämna att det var den enda exponering för gästfrihet jag hade, och även den var fiktiv.

Att studera i Schweiz är fortfarande en ganska ovanlig företeelse bland letterna. Vad motiverade dig att skriva in dig på Hotel Institute Montreux?

Redan som snart gymnasieelev visste jag att Schweiz historiskt sett är känt för att ha en högt utvecklad hospitality och de mest sofistikerade utbildningsprogrammen för restaurang- och hotellföretagsledning. Nu kan jag av egen erfarenhet säga att ett schweiziskt examensbevis verkligen uppskattas av arbetsgivarna. Och av goda skäl – Hotel Institute Montreux förbereder studenterna inte bara för en karriär inom hotellbranschen, utan ger dem också kunskaper som kan tillämpas inom många andra affärsområden.

Hur kunde du finansiera dina studier?

Det blev en diskussion i vårt hushåll, eftersom det inte var ett lätt ekonomiskt beslut för min familj att fatta. I slutändan beslutade min familj att hotellbranschen såg mycket lovande ut, vilket gjorde mitt val av utbildning till en strategisk investering. Med lite extra ansträngning från mina föräldrars sida hade vi lyckligtvis råd att betala mina studieavgifter utan några lån. Nu kan jag säga att det var en bra investering som betalade sig rejält.

Vad imponerade mest på dig när du först kom till campus?

Jag blev förvånad när jag fick veta att HIM:s huvudcampus tidigare var ett hotell. Man skulle kunna säga att jag som student fick leva och andas hospitality dagligen.

Om du jämförde dig själv före dina studier vid HIM och efter, vilka förändringar ser du hos dig själv?

Min uppväxt i Lettland vart inte präglad av andra kulturer. På HIM studerade jag inte bara med människor från hela världen, jag bodde också med dem. Särskilt i min kurs hade vi folk från Brasilien, Ryssland, Bulgarien, Tyskland, Belgien och till och med från Sydostasien: det var en av de mest spännande sakerna! Nu är mångkultur något som faller sig väldigt naturligt för mig.

Dessutom var jag okunnig om hospitality och många affärsområden när jag först kom till HIM. När jag tog examen, och särskilt efter att jag hade gjort de två praktikperioderna, var jag ganska säker på mina kunskaper om hur branschen fungerar, och i synnerhet vad som förväntades av mig som framtida anställd.

Vilken typ av praktikplatser valde du?

Jag fick båda mina praktikplatser genom International Recruitment Forum (IRF) – en årlig kontaktmässa som anordnas av Swiss Education Group (SEG). De hjälpte mig att hitta potentiella arbetsgivare som jag skickade ut mina cv:n till. Sedan var det dags för anställningsintervjuer, efter vilka jag slutligen hittade det som passade bäst för mig.

För min första praktikplats valde jag food and beverage (F&B), som i huvudsak bestod av rumsservice och bankettverksamhet på hotellet Ritz-Carlton Abama på Teneriffa. Jag gjorde min andra praktik också på ett Ritz-Carlton, men den här gången på Irland, där jag fick en tjänst inom redovisning. Denna erfarenhet hade en enorm inverkan på min yrkeskarriär eftersom jag fick se hur backhouse fungerar.

Sökte du efter en bokföringsplats eller var det en slump?

Vi fick rådet att göra minst en praktik på framsidan, det vill säga i receptionen eller F&B, och att sikta på de administrativa rollerna under den andra praktiken för att få en bredare bild av hur hotellverksamheten fungerar. Det var precis vad jag gjorde. Jag sökte bara till de administrativa tjänsterna för min andra praktikplats och redovisning, tänkte jag, skulle vara en utmärkt möjlighet för mig att lära känna den andra sidan av hotellbranschen.

Vilka slags uppgifter fick du som praktikant inom redovisning?

Vanligtvis börjar nyanställda antingen som assistent för leverantörsreskontra, där man får uppgifter som att betala fakturor, föra in finansiell information i systemet etc., eller som inkomstrevisor, där man måste stämma av alla räkningar från hotellgästerna, övervaka kreditkortstransaktioner och liknande. Så till en början börjar alla som assistenter.

…och hur gick det?

Det var en stimulerande upplevelse. Först och främst var det ett tillfälle att få en uppfattning om de teoretiska kunskaper som förvärvats vid universitetet och att se hur de faktiskt tillämpas i praktiken. Om du sköter ditt arbete flitigt tar det inte lång tid innan dina chefer märker din potential och delegerar nya, mer utmanande uppgifter.

På det hela taget anser jag att en praktikplats är ett mycket bra sätt att få in en fot i branschen. Själv blev jag erbjuden en fast anställning som leverantörsreskontraktör efter att jag praktiserat som assistent för leverantörsreskontraktör på Ritz-Carlton.

Hur utvecklades din karriär efteråt?

Några år senare började jag arbeta på ett Bulgari-hotell (ett känt lyxmärke) i London som Finance Supervisor, vilket var lite som att arbeta som arbetsledare på en restaurang – man arbetar fortfarande med tallrikar, men man leder också andra människor.

Strax därefter blev jag befordrad till biträdande finansdirektör, där jag ledde människor och övervakade hela avdelningens uppgifter. Det var där headhunters kom in i bilden. Jag började få fler erbjudanden och det var så jag hamnade på en tjänst som Financial Controller på ett lyxigt boutiquehotell.

Det var ett strategiskt val av mig. Genom att arbeta på ett mindre känt varumärke kunde jag samla den yrkeserfarenhet jag behövde för att så småningom få en ledande roll på ett etablerat lyxhotell. Om jag hade arbetat i receptionen skulle en sådan strategi inte ha varit meningsfull, eftersom arbetet med ett känt varumärke väger tyngre än fördelarna med att samla erfarenhet av samma roll på ett boutiquehotell.

Allt som allt är jag för närvarande finansdirektör på lyxhotellet Jumeirah (som sedan intervjun har bytt namn och nu drivs av Highgate Hotels).

HIM – Hotel Institute Montreux

Ni verkar planera grundligt i förväg. Har du några framtida karriärplaner?

Personligen har jag ingen tydlig plan ännu. Jag gillar att anpassa mig, följa strömmen och se vad som är vettigt. Det finns dock ett par alternativ för mig när det gäller vad jag ska göra härnäst.

Jag skulle kunna stanna kvar i företaget och växa inom det, och sedan, förhoppningsvis, flytta till ett större hotell eller ett företagskontor och arbeta med kapitalförvaltarna längre bort från ägandet. Eller så kan jag flytta till ett mindre oberoende hotell och arbeta närmare ägarna.

Ett annat alternativ för mig är att gå in i kapitalförvaltningen och arbeta direkt för ägaren och försöka öka företagets förmögenhet och värdet av tillgångarna. Detta är en mer finans- och resultatinriktad roll, eftersom man inte är direkt involverad i den dagliga verksamheten på ett hotell.

Hur har hotellbranschen förändrats sedan Airbnb lanserades?

Jag kan bara tala från lyxhotellens perspektiv, eftersom det är mitt område och det skiljer sig lite från mellanklasshotell. Airbnb kom in som en slags störande element, men det gällde inte lyxsegmentet. Eftersom lyx kommer från tjänsterna och att ha en välutbildad personal mestadels, konkurrerar Airbnb inte om samma typ av kunder som vi tillgodoser.

När du ser tillbaka, hur tror du att HIM förberedde dig för din karriär?

Även om det låter fånigt, så har de i princip förberett dig för framgång. De ger dig de rätta verktygen, kunskapen och exponeringen för de bästa lyxhotellen som finns. Det var en bra utgångspunkt för att min karriär skulle kunna utvecklas vidare.

Vad önskar du att du hade gjort mer eller överhuvudtaget under den tid du studerade vid HIM?

Jag skulle gärna ha pratat mer med handledarna och gästföreläsarna. De flesta av dem kommer från branschen och skulle kunna ge goda råd. Var inte för blyg eller lat för att närma dig dem. Prata om bra och dåliga saker i branschen, lär känna vad du ger dig in i. HIM ger dig möjlighet att potentiellt bygga upp en karriär utanför hotellbranschen, så föreläsarna kan hjälpa dig att förstå vad det är du vill göra.

För att återgå till romanen, är arbetet på ett lyxhotell allt som boken beskriver det som?

I likhet med flygbolagen på 1960-talet är hotellbranschen i allmänhet en mycket “sexig” och tilltalande bransch. I romanen beskrivs den verkligen som glamorös och mystisk. Men i verkligheten är det ett jobb fullt av utmaningar som kräver ett skarpt sinne, strategiskt tänkande och hög känslomässig intelligens. Det är därför jag säger: prata med dina lärare, för det är de som kan berätta hur saker och ting verkligen är och peka dig i rätt riktning.

Den romanen fick dig hit, så du kan säga att det var meningen att det skulle vara så!

Ja, verkligen.

Tack Jans för ett inspirerande föredrag. Lycka till med dina framtida satsningar!