Generation Z och arbetsplatsen – vart finns deras motivation? - Swiss Education Group

Generation Z och arbetsplatsen – vart finns deras motivation?

Jag är här för att försäkra dig om att generation Z INTE är lata, apatiska eller beroende av teknologi.

Det faktum att vi växte upp med denna teknologi gör oss inte late, snarare det motsatta.

Min generation kan klassas som digital natives – vi föddes rakt in i den digitala eran med internet och växte upp med en skärm i våra händer. Men är det verkligen dåligt när det kommer till arbetsmoral?

Jag skulle vilja argumentera för det faktum att vi växte upp med denna teknik snarare har gjort oss mer innovativa och kreativa med dessa verktyg.

På jobbet

Jag kommer ihåg en väldigt intressant historia från min tidigare chef, där vi diskuterade ett visst ämne. Han berättade att när han jobbade inom HR så fick han uppdraget att rekrytera för en ny tjänst på företaget. En av kandidaterna var en 19-årig tjej, med nästan ingen arbetserfarenhet. Men efter en imponerande intervju och mycket eftertänksamhet valde han att ge henne en chans i företagets marknadsavdelning. Några veckor senare kommer hans chef upp till honom och berättar hur nöjd han var över den nya tjejen. Hon jobbade med tre olika skärmar och använde flera verktyg, samtidigt. Hennes kreativa och innovativa sidor hade gjort henne till en av de bästa på avdelningen, på bara några månader.

Hon hade tur att ha ett sådant team med ett öppet sinne nog att låta henne göra det hon trodde var bäst. Men, det är tyvärr inte helt vanligt på en arbetsplats idag att man litar på den yngre generationen.

Att nå oss

Dagens företag behöver fokusera på hur man hanterar och attraherar generation Z, vi är ju morgondagens arbetskraft. Vår generations drivkrafter är rätt så olika från den tidigare generationens. Kolla på 80-talet, där var framgång definierad av att ha en lyxbil eller ett stort hus. Denna generation är mer fokuserad på att vara ekonomiskt stabil. Finanskriserna har märkt vår generation genom att se sina föräldrar kämpa ekonomiskt.

Genom att se sina föräldrar kämpa med att behålla sitt hus, har min generation förstått och lärt sig att ha bara för man har ett stort hus eller ett liv av lyx betyder inte att man är ekonomiskt säker. Pengar är såklart en motiverande faktor, som hos de flesta människor, men det är inte vår primära. Vilket betyder att vi kommer vara mindre drivna av pengar än de tidigare generationerna när det kommer till att välja ett jobb.

Generation Z kommer vara mindre drivna av pengar när det kommer till att välja ett jobb

En utmaning för generation Z på arbetsplatsen är dess självständighet. Faktum är, att generation Z föredrar att arbeta mer ensamma än i grupp. Detta kan bero på att sociala medier har förminskat den tid vi spenderar med andra människor och ökat den tid vi spenderar med oss själva. Detta betyder dock inte att vi inte kan jobba tillsammans med andra, snarare tvärt om. Vi har mer idéer som bygger på mångfald och är mer kreativa med alla de olika verktyg som finns. Ett specifikt exempel kan vara vårt egna universitet, Hotel Institute Montreux. Våra lärare gör det obligatoriskt att arbeta i grupp för att vi ska lära oss att kombinera våra idéer som vi har, för att de vet att vi annars hellre gör det själva.

Arbetsmiljö

Tillslut en av de sista utmaningarna som jag skulle vilja belysa är arbetsmiljön och dess design.

Jag är livrädd över det faktum att jag en dag kan jobba i ett bås.

Personligen, är jag livrädd över det faktum att jag en dag kan behöva jobba i ett bås. En stängd miljö tillåter inte kreativitet. Enligt min åsikt ska en bra arbetsplats vara flexibel i hur varje individ är som mest produktiv och kreativ, och erbjuda möjligheten att välja sin egen arbetsmiljö.

Som ett alternativ borde arbetsplatsen vara inspirerad av trenden med digitala nomader. Att ha ett enkelt skrivbord utan några väggar och ha ett häftigt ställe där du kan ladda dina batterier, hänga med kollegorna och även ha möten i en öppen yta. För mig, borde varje arbetsplats bli inspirerad över vad Google försöker åstadkomma genom hur deras arbetsplats ser ut och hur det skapar en kreativ anställd.

Oliver Aubry studerar Bachelor of Business Administration in Hospitality ManagementHotel Institute Montreux

Artikel översatt från engelska till svenska. Om du vill läsa originalartikeln på engelska så hittar du den här

Sitemap