Du måste alltid ligga steget före som expert inom digital marknadsföring

Aline Borgazzi Hotel Institute Montreux

För att lyckas i den digitala världen behöver du alltid leta efter nästa stora trend.

Aline Borgazzi tog examen från Hotel Institute Montreux med en specialisering inom marknadsföring 2015. 3 år senare har hon återvänt till sin föredetta skola för att ge en gästföreläsning om sin roll som Digital Marketing Executive på InterContinental Hotels Group och om hur man lyckas i en digital värld med en examen inom Hospitality.

Du tog en dag ledigt för att komma hit och gästföreläsa, varför betyder det så mycket för dig?

Jag hade inte varit där jag är i dag i min yrkesroll om det inte varit för Hotel Institute Montreux. Att komma hit och ge en gästföreläsning är det minsta jag kan göra för att ge tillbaka. Jag vet att jag som student hade  älskat att få fler möjligheter att träffa och lära från tidigare studenter. Jag förstår vikten av att ha någon som kommer direkt från branschen komma till klassrummet och lära ut. Att jag sedan älskar mitt jobb och att prata om det är bara ett stort plus för mig.

Hur hjälpte Hotel Institute Montreux dig att lyckas?

Jag kommer tydligt ihåh att jag inte hade en aning om vad jag ville jobba med innan jag kom hit till Schweiz. Hotel Institute Montreux hjälpte mig inte bara att hitta min karriär utan även självförtroendet och att få den erfarenhet som jag behövde.

graduation day Aline Borgazzi HIM

Hotel Institute Montreux är ledande inom branschen och att studera här öppnar upp dörrar inom Hospitalitybranschen och även inom andra branscher.  Jag valde HIM eftersom det är en    “Business School”.

Vart jobbar du idag?

Idag jobbar jag som digitalt ansvarig på hotell InterContinental i Genève. Min roll omfattar 4 stycken hotell runt om i Schweiz där jag ansvarar för att hantera deras sociala medier, skapa innehåll för alla olika plattformar, uppdatera deras hemsidor och skapa nyhetsbrev.

Efter att du bytte jobb, vad har du lärt dig om att utveckla din karriär så här långt?

Jag letar alltid efter ett jobb som ger mig mer – fler möjligheter att vara kreativ och fler möjligheter att lära.

Jag vet att det är dags att byta och gå vidare till nästa jobb när jag känner att jag fått ut så mycket som jag kan från detta.

Har du något råd till någon som vill jobba med digital marknadsföring?

Det viktigaste du kan göra vid en jobbintervju är att visa du är villig att alltid lära dig nytt och utvecklas. I den digitala världen händer allt väldigt snabbt med ständigt nya appar, hemsidor och verktyg att hålla koll på – så du måste alltid hålla dig informerad och visa du är villig att anpassa dig efter det nya.

Vilken lärare kommer du ihåg mest från HIM och varför?

Jag måste säga Mr. Jordan av en enkel anledning; varje lektion började han med att fråga oss vad som är nytt i världen idag. Det fanns ingen möjlighet att man vågade komma till hans lektioner utan att ha koll på omvärlden. Jag påminns varje dag om detta när jag läser på om nya trender och ny teknologi. Att läsa, vara på tårna och framförallt ständigt vara nyfiken är så viktigt för att försäkra dig om att du alltid utvecklas och håller dig uppdaterad om det senaste.

Aline Borgazzi

Aline utexaminerades 2015 från Hotel Institute Montreux med en kandidatexamen i Business Administration med en specialisering inom marknadsföring.