Susanna Ståhl – att skapa arbetsglädje - Swiss Education Group

Susanna Ståhl – att skapa arbetsglädje

Vart jobbar du och vad gör du där?

Jag jobbar för Nordic Choice Hotels. Där är jag just nu driftsansvarig för våra Quality hotell. Sammanlagt har vi totalt 60 hotell med över 6000 medarbetare. Det innebär att jag är ansvarig för våra ekonomiska resultat inom Quality, men även att vi ska ha nöjda medarbetare och gäster. Och såklart ska krossa våra konkurrenter! Det kanske låter ”enkelt” men kan vara rätt komplicerat med alla de olika komponenter som ett hotell består av.

Hur var din väg dit?

Jag har jobbat 18 år inom Nordic Choice Hotels. Jag började som säljare på ett av våra franchisehotell och har sedan jobbat mycket med försäljning genom hela kedjan; säljare, director of sales & marketing bland annat. Jag har även hunnit med att vara General manager och VD över olika hotell. Man kan säga att jag har gjort det mesta inom just sälj och drift.

Varför ville du jobba som Director of Operations?

Jag drivs av förändrings- och utvecklingsprocesser. Vi stod inför en resa där vi skulle förändra vårt varumärke inom kultur, innehåll och hur vi uppfattas utåt helt enkelt. Sen är det ju så många medarbetare med och jag älskar att jobba med det sociala och få människor att växa. Quality var lite bortglömda och jag ville sätta oss på kartan igen och få medarbetarna att känna en stolthet att jobba här.

Vad finns det för fördelar att jobba så länge inom samma kedja?

Det finns ju otroligt många olika yrkesroller inom ett och samma tak. Vi har 200 hotell i Nordic Choice som ger många möjligheter att flytta runt och utvecklas, inom samma företag. Att systemen och mycket annat är samma är ju också en trygghet, men kulturen kan skilja sig från de olika hotellen, såklart. Men det är bara nyttigt att utsättas för. Sen har vi bra värderingar, som till exempel vårt samarbete med Unicef och Rädda vår planet. Vi kan vara med och påverka dessa saker inom denna kedja och det går även hand i hand med mina egna personliga värderingar.

Varför just service och hospitality?

Jag skulle bli diplomat eller arkeolog – det var min plan från början. Men så började jag jobba extra hos min bror, som var restaurangchef på ett hotell i Norge, när jag var 15 år. Efter gymnasiet så kände jag det var ju väldigt roligt att få jobba med gäster och människor. Att direkt kunna få återkoppling på små saker man gör i arbetet.

Vad är den viktigaste egenskapen man bör ha för ditt jobb?

Man måste genuint vara intresserad av människor, ha tålamod och ödmjukhet samt våga kommunicera. Det går inte att lyckas utan detta. Som chef måste man ta hänsyn till sina anställda, men även coacha och hjälpa varje enskild individ. Alla ser kanske inte vad nästa steg är. Det kan vara den egna personliga utvecklingen och inte en ny titel. Skapar man arbetsglädje ger det en bättre vistelse för våra gäster. På de hotell där allt är i balans ser jag även att resultatet går upp.

Hur ser en dag ut i ditt arbete?

På den perfekta dagen så är jag på något av mina hotell och jobbar tillsammans med ledningsgruppen och våra medarbetare om hur hotellet går och mår. Jag sitter mycket i telefon och i Google Hangout möten. Vi är en stor organisation, med mycket stödfunktioner som ska gå ihop med driften. Så det blir en hel del medlande och saker att följa upp. Så jag reser minst 100–150 dagar om året i tjänsten.

Vad har du studerat?

Jag studerade hotel management på IHTTI School of Hotel & Design Management i Neuchâtel, som ligger i franska delen av Schweiz. Det var en bra utbildning där man fick lära sig allt från grunden i alla olika avdelningar – samtidigt som man drev ett hotell. Jag var 18 år då, så det har ju hänt rätt mycket i hotell-världen sen dess, haha. Några av mina gamla lärare skulle nog bli vansinniga på saker som jag gör idag. Jag jobbar annorlunda med disciplin och traditionellt ledarskap, hur man är klädd och serverar till exempel. Min egna grupp leder jag på lite andra sätt, där arbetsglädje är väldigt viktigt och där vi inte är rädda att ibland skoja till det med våra gäster. Vi vill uppfattas som ”fun and friendly”. Vi vill se på våra gäster på samma sätt som vi ser på våra bästa vänner, då blir det inte lika stelt. Folk ska känna sig som hemma och inte behöva sträcka på ryggen när man bor hos oss.

Ett bra exempel på detta är en återkommande gäst hos oss i Göteborg. Han glömmer alltid att lämna tillbaka sitt nyckelkort. Han hör av sig efteråt och vi brukar skoja om att polisen ska komma och hämtar honom – då vi känner honom väl! Nästa gång han var här på besök så fanns det arresteringsorder i hissen och en ”most wanted”– affisch på rummet, vilket han uppskattade väldigt mycket och glatt visade upp för sina kollegor.

Vad var det bästa under studietiden?

Man uppskattade inte det alltid just då, för de var så extremt tufft och man var samtidigt i drift. Det blev sena kvällar, samtidigt som man skulle plugga efteråt och sen upp tidigt igen för jobb. Men man uppskattade det i efterhand när man hade haft chans att landa. Jag kommer ihåg att jag gick upp på rummet för att sova när jag hade 10 min rast för att man var så trött. Man fick även lära känna så många olika kulturer från alla de olika elever som samlas på utbildningen. Med dagens typ av ledarskap så skulle man nog ha mer tid för reflektion.

Har du något tips för den som ska börja studera?

Bara gör det! Detta är världens bästa bransch. Även om man inte vet exakt vad man vill göra inom hotell så finns det så många olika titlar och möjligheter, även om man inte är så social av sig. Detta är en framtidsbransch vad som än händer inom det digitala, AI och robotar.

Har du något tips för den som ska söka sitt första jobb?

Sök till oss! Vi ska rekrytera ca 10 000 personer varje år. Vi bygger massor med nya hotell, så vi behöver nya duktiga människor. Tänk på din attityd och att vem du är som person väger ibland tyngre än vad man har på CV: t. Personliga brevet eller varför inte en video om vem just du är, är väldigt bra!

Sitemap