Revolution av rekryteringsprocessen för servicebranschen

bachelor-business-administration-international-management-hotel-restaurant-resort-management

Möt Falko Flamme, en eldsjäl av högsta grad inom serviceyrket som bytte bana och blev entreprenör. Med en revolutionerande idé om hur man kan förändra sättet man rekryterar på i servicebranschen

Korttids- och extraarbete är ett stort problem i servicebranschen, då hotell inte alltid behöver full beläggning av personal, och bra personal är svårt att hitta när de behövs.

GrabCasual, är en onlineplattform som knyter samman extraarbetare med väletablerade femstjärniga hotellkedjor och restauranger i Thailand. Falko lanserade tjänsten i februari 2018 samtidigt som han arbetade heltid som mat och dryckesansvarig på The Peninsula Bankok.

Han berättar att han startade sin tjänst för att han förstår hur svårt det är för de ansvariga på arbetsplatsen att hitta extraarbetare av hög kvalité.

bachelor-business-administration-international-management-hotel-restaurant-resort-management-him

Chefer eller handledare som alltid håller på och letar efter tillfällig personal kan lätt slösa dyrbar tid på att försöka hitta lämpliga personer.

Som proffs på mat och dryck, behöver han att hans ansvariga på företaget fokuserar på sina huvuduppgifter – att ta hand om gästerna och de olika eventen på hotellet istället för ständigt söka extra personal. Detta fick honom att fundera på hur man kan sätta samman talanger inom service med hotell via en digital väg.

Online community

GrabCasual fungerar som ett online community och hanteringsverktyg. Det börjar med att ansvarig på hotell postar ett jobb på plattformen, som sedan godkänns av respektive chef, beroende på hur rutinen ser ut hos företaget, sedan kan plattformens medlemmar ansöka om jobbet. När jobbet sedan är utfört betalar och betygsätter hotellet den extraanställde

Betygsättning är väldigt viktigt då vi har så många hotell och serviceskolor i Thailand och dessa studenter jobbar extra över hela landet. Med GrabCasual får de på papper hur mycket de jobbar som sedan kan användas när de söker jobb i framtiden.

Falko menar att plattformen bara låter hotellen betygsätta extraarbetare som faktiskt varit på plats och arbetat – ingen kan betygsätta dig om du inte jobbade på det specifika hotellet.

bachelor-business-administration-international-management-hotel-restaurant-resort-management-hospitality

Ett stort steg

Falko avslutade sin anställning som mat och dryckesansvarig på The Peninsula Bangkok i november för att jobba heltid med GrabCasual. Han säger att det hela känns tvådelat att lämna branschen då han gillar att omge sig av människor och att skapa events som gäster aldrig glömmer.Jag älskar service och det känns lite ledsamt att sluta såklart. Men jag tror att saker händer av en anledning och att detta hände i mitt liv av just denna. Livet visade att detta var vägen jag skulle gå just nu.

Jag älskar service och det känns lite ledsamt att sluta såklart. Men jag tror att saker händer av en anledning och att detta hände i mitt liv av just denna. Livet visade att detta var vägen jag skulle gå just nu.

Förändring personifierad

När detta skrivs har GrabCasual över 3254 stycken extraarbetare, 7504 ansökningar och 1447 jobb från 33 olika hotell och restauranger i Thailand. Detta inkluderar familjeägda hotell samt stora kedjor som Kempinski, Marriott och Accor.

Det största målet är att förändra serviceindustrin från grunden.

Jag skulle vilja skaka liv i den inre glöden hos unga människor. Om någon har en passion för service, så skulle jag vilja vara en del av den drömmen och förändra hur vi utbildar framtidens stjärnor.

bachelor-in-business-and-administration-with-a-marketing-specialization-falko
Falko Flamme utexaminerades från Hotel Institute Montreux 2010 med en kandidatexamen i Business Administration in International Management and Hotel, Restaurant och Resort Management.

Artikel översatt från engelska till svenska. Om du vill läsa originalartikeln på engelska så hittar du den här