Desiree Overhage – och resandets framtid med Inner Circle Travel

Desiree Overhage, en HIM-alumn och medgrundare av Inner Circle Travel, en lyxresebyrå, erbjuder råd om att hantera ett reseföretag under en pandemi och diskuterar framtiden för resande.

Vad fick dig att studera Hotellhantering och varför valde du att studera på Hotel Institute Montreux?

Att växa upp bikulturellt, med en tysk far och en indonesisk mamma, har gett mig en stor passion för resor redan från ung ålder. Jag drömde om att fortsätta en karriär som skulle göra det möjligt för mig att arbeta internationellt, och göra det jag älskar mest: resa och skapa långvariga upplevelser, inte bara för andra utan också för mig själv. Förutom HIMs vackra läge precis vid Genèvesjön och dess utmärkta rykte, stack BBA-programmet ut, eftersom det ger en grund för affärsledningen med fokus på hotell, restaurang och resort management.

”Jag kände mig säker på att med denna examen skulle jag ha oändliga karriärvägar och möjligheter att välja mellan inom och utanför hotellbranschen.”

Vilka färdigheter tror du man kan förvärva genom att studera på ett Hospitality program?

Några av de viktigaste färdigheterna jag fick under min tid på HIM var ledarskap, kommunikation och kundtjänst. HIM förberedde mig för att bli ett riktigt företagsproffs, och den mångkulturella miljön tillät mig arbeta och lära tillsammants med studenter från olika länder och bakgrunder.

Vilka är dina dagliga uppgifter under en vanlig arbetsdag i din position?

Varje dag kan vara ganska annorlunda eftersom vi har kunder lokaliserade över hela världen i olika tidszoner. Jag börjar min dag med att förstå mina prioriteringar för dagen, beroende på alla brådskande förfrågningar och nödsituationer som hade kunnat uppstå över natten.

Därefter fortsätter jag att hålla mig uppdaterad med de senaste resnyheterna och förändringarna inom branschen.

“Speciellt under dessa tider, eftersom varje lands resebegränsningar ändras hela tiden, förlitar sig kunderna på att vi ger dem korrekt information och hjälper dem med sina resebeslut.”

Under min dag har jag vanligtvis konferenssamtal med min affärspartner, kunder och våra lyxiga resepartners när vi arbetar tillsammans på förfrågningar.

Vad gillar du mest med din nuvarande position?

Jag älskar en massa saker med min nuvarande position, men om jag var tvungen att sammanfatta dem så skulle jag säga att det först och främst är att inspirera andra till att resa. Vi hjälper våra kunder med deras resplaner och är därför en del av den spänning som följer med att ta en resa. För det andra, genom att vara företagare kan jag se den direkta påverkan jag har på vårt företag. Slutligen har jag möjligheten att scouta efter nya destinationer och produkter och få förstahandsupplevelse.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna med att driva ditt eget företag?

Som företagare bär jag många olika hattar, och varenda en kanske inte är min styrka. Mitt råd är att outsourca några av de funktionerna, om det är ekonomiskt genomförbart. Till exempel anlitade vi en revisor för att se till att alla våra finanser och skatter spåras och tas om hand, så att min affärspartner och jag kan fokusera på att upprätthålla och utöka våra kundrelationer och försäljningar. Att ha en affärspartner med olika styrkor är också utmärkt, eftersom vi båda fokuserar på det vi gör bäst. Vi kommer med olika idéer och vi är varandras pålitliga bollplank, med samma engagemang, hängivenhet och mål i sikte, vilket är att ge en oöverträffad service till våra kunder och göra vårt företag till en framgång.

Vad är ditt råd till de som är intresserade av att starta ett eget företag?

“Om du har en passion för något och kan svara på “varför” om din egen idé, kämpa då mot din dröm.”

Att starta sitt eget företag sker inte över en natt och kräver tålamod, uthållighet, hårt arbete och finansiell stabilitet i början. Från det ögonblick som jag började fundera på att skapa min lyxresebyrå tills det att det blev verklighet, tog över ett år. Under detta året la jag alla mina ansträngningar, mitt arbete och mina idéer i verksamheten, och jag samarbetade med likasinnade individer inom branschen. Alla dessa ansträngningar hjälpte mig att skapa en bra grund och ett omfattande nätverk av support och pålitliga proffs. Det är givande att se allt konfluera.

Vad hoppas du uppnå i din karriär framöver?

Jag hoppas att jag kan påverka och främja resandet på ett meningsfullt och hållbart sätt snarare än att bara sälja resor i massvis. Våra kunder är mycket välmående och utbildade, och tillsammans kan vi lämna ett betydande intryck på de samhällen vi möter under våra resor. Vi vill se till att vi samarbetar med leverantörer som tittar på den mänskliga sidan av hållbarhet för att stödja samhällen både socialt och ekonomiskt. Nu mer än någonsin har vi ett stort ansvar för hur vi säljer resor och vi måste vara medvetna om de fotspår vi lämnar efter oss.

Hur påverkas ditt arbete av den aktuella situationen och har du några råd för hur man ska hantera ett företag under en pandemi?

Vår verksamhet påverkas djupt av pandemin och aktiviteten har minskat enormt. Under dessa tider hade vi dock möjligheten att visa värdet av att arbeta med en researrådgivare och bli ännu mer sammanbundna med våra befintliga kunder när vi hjälpte dem att navigera förändringar, avbokningar, återbetalningar och nödsituationer. Vi är våra kunders sanna förespråkare och ser efter deras bästa.

Jag känner mig säker på att reserådgivarens roll kommer att bli allt viktigare efter pandemin, eftersom resor kommer att vara radikalt och nästintill oigenkännligt annorlunda. Vi kan hantera alla nödsituationer som kan uppstå när kunderna reser, och när världen öppnar igen kan rådgivare med bra förbindelser som vi inte bara spara pengar åt gör-det-själv-personen, utan även tid.

Vi måste påminna människor om vårt värde nästa gång de funderar på att boka en längre resa själva online.

Om Inner Circle Travel

Inner Circle Travel är en lyxresebyrå med full service, anpassat för individer som tycker om lyxen med tid och service. Vår idé är enkel eftersom målet är att tillhandahålla exceptionell personlig service på en oöverträffad nivå och skapa skräddarsydda upplevelser över hela världen.

Inner Circle Medlemskapet, vårt signaturerbjudande, garanterar att du får enastående tillgång till det allra bästa av allt som resor har att erbjuda. Alternativt kan enskilda förfrågningar erhållas via A la Carte-tjänsterna och Bespoke Trip.

Vi sätter dig beslutsamt i centrum. Tillsammans med vårt omfattande nätverk av kontakter, förutser vi proaktivt dina behov, skaffar fram de mest populära evenemangen och skräddarsydda resorna. Vi öppnar dörrar till unika och oförglömliga upplevelser.

Upptäck mer här.

Desiree Overhage tog examen från Hotel Institute Montreux 2012 med en Kandidat i Business Administration i Hospitality Management. Hon är nu medgrundare av Inner Circle Travel, en lyxresebyrå med säte i San Francisco, USA.