Personligt varumärke, Instagram och vikten av rätt temperatur på chokladen

För andra året i rad så hittade du Sofia ”Bakfia” Söderberg i vår monter på Bak-& Chokladfestivalen i Stockholm. Vi tog chansen att följa upp med henne sedan sist vi sågs och förundrades över hennes vackra chokladskapelser.

Vad har hänt sedan sist vi sågs under förra årets festival?

Jag har avslutat mina studier för att bli bagare och konditor och flyttat hem till Sverige. Karlstad närmare bestämt. Jag har även startat ett eget företag som heter Smaksäker – dessert & choklad. Det är en cateringfirma för privatpersoner och företag som erbjuder praliner, bakelser, bröllopstårtor mm. Min grej är att erbjuda lite extra fint fredagsfika!

Vad ligger fokus på för dig nu?

Fokus ligger på den restaurang som jag även jobbar på. Jag hade hunnit ha mitt företag i cirka 1 månad när erbjudandet om jobbet kom. Det ringde på telefonen och i andra änden var den en kock som hade hört talas om mig och ville att jag skulle ansvara för deras bakverk och desserter. För intervjun tog jag med mig lite praliner och halvvägs genom erbjöds jag jobbet – effektivt med sötsaker!

Jag gillar upplägget som de har. Det är en lite finare restaurang som bara använder lokala, säsongsbaserade råvaror. Så mina desserter går i samma stil. Med spännande smaker som citron, dill och svartpeppar som tas ut i en citronmousse, dillmaräng och svartpepparflarn bland annat. 

Sist vi sågs drev du en blogg, hur går det med den?

Den har jag lagt ner. Jag kände att den typen av plattform inte riktigt var min grej. Jag vill satsa mer på Instagram och bygga mitt varumärke där, vilket går jättebra! Jag får massvis med jobb och förfrågningar om samarbeten via Instagram. Men jag lägger inte enbart ut bilder på bakverk, utan jag vill att mina följare även ska få lära känna mig som person. Så det blandas mellan bakverk och livet. Jag kan känna att när det enbart är massa bakverk kan jag bli lite matt – jag vill ha en blandning. Jag gillar när det går snabbt med, så Instagram är perfekt. En bild och en kort text.

Har du några tips till någon som vill börja visa upp sina bakverk på Instagram?

Hashtags är ett väldigt bra sätt för att nå ut. Man kan nu förtiden följa specifika hashtags och folk använder dem för att söka efter specifik content mm. Men det gäller att hitta de rätta inom sitt ämne. Sen är det väldigt viktigt att man faktiskt själv är aktiv och följer andra konton, kommenterar och gillar. Jag brukar även dela andras inlägg som jag tycker är bra i mina Instagram stories. Det ger en liten extra boost för dem och det visar att jag är aktiv och bryr mig.

När jag fotograferar för mitt flöde brukar jag försöka ha en så ren och neutral bakgrunds som möjligt, så att fokus hamnar på bakverket. Sen är ljuset väldigt viktigt också. Det får inte bli suddigt eller så. Jag brukar försöka lägga till något extra med, till exempel om jag har gjort en chilipralin brukar jag lägga en chili bredvid i bilden. Sen fotar jag mycket bilder, säkert 50 stycken, haha! 

En konditor som jag tycker är intressant på Instagram är Antonio Bachour. Hans bakverk är så fina med en fantastisk teknik. Det är estetiskt snyggt att titta på samtidigt som han givmilt delar med sig av recept. Det blir mycket praliner men även egna formar och annat som han har gjort.

Det låter som du jobbar mycket med personligt varumärke och marknadsföring. Fick ni lära er det i skolan?

Inte på skolan, det saknade jag lite faktiskt. Vi fick skapa ett LinkedIn-konto, men jag tycker inte just den plattformen passar min bransch så bra. Det är mest ekonomi och andra typer av yrken där. Jag kollade runt på andra stora namn i branschen och de är inte heller så stora eller aktiva på just LinkedIn och många kollegor tycker samma.

Jag önskar att vi kanske hade fått lära oss mer om just personligt varumärke och sociala medier. Vi är ju kreatörer och kreativa själar i grund och botten, så många gillar ju att ta bilder på det man skapat för att visa upp. Att ha fått lite mer vägledning om visuell presentation då ett bakverk eller maträtt presenteras bäst i bildform.

Men allt får nog inte plats på en utbildning och det är lite av charmen som egen företagare man får lära sig själv när det kommer till kompetens som man inte har!

Berätta om din workshop du höll på mässan?

Det var en workshop om att göra dessert i glas. En enkel dessert som alla kan göra. Och, gör man den i glas så behöver man inte tänka så mycket om upplägg – det blir bra direkt. Jag ville visa hur man kunde få med alla smaker och olika konsistenser i en och samma tugga.

Vad betyder det för dig att stå här och visa upp dina skapelser?

Jag vill ju sprida min passion och glädje för bakverk till andra. Det är därför jag är här, för att visa för andra att alla faktiskt kan göra detta med bara man vill.

Vad är det vanligaste misstaget man gör när man jobbar med choklad?

Att inte vara tillräckligt noga med temperaturen och inte ha tillräckligt tålamod. Choklad måste man ge tid – och kärlek! Istället för att man låter chokladen stelna i rumstemperatur så ställer man ofta in den i kylen för att det skall gå snabbare. Men då blir chokladen ofta blek och dassig, då själva stelningsprocessen går för fort och de kristaller som finns i choklad kolliderar, vilket resulterar i en seg choklad istället för hård och krispig.

Du hittar Sofia ”Bakfia” Söderberg på Instagram här: Bakfia.