Hur skapar man intresse för en bransch med hård konkurrens till den yngre generationens bagare och konditorer? Tillsammans med arrangören av Bak- och chokladfestivalen bjöd vi på Swiss Education Group in över 220 gymnasiestudenter runt om i Sverige för att få uppleva det magiska med choklad och alla dess möjligheter.
Mitt under den stundande mässan med utställare, smakprov och tävlingen Årets Konditor träffar vi arrangör och projektledare Victor Ackerheim för en pratstund.
Bland alla besökare befinner sig idag cirka 220 gymnasiestudenter här?
Det är fantastiskt kul att de kommer hit elever som får uppleva allt vad mässan faktiskt har att erbjuda. Det är verkligen ett kul initiativ! Det skapar vetskap om att det är ett yrke och att det finns en framtid i detta. Det behövs nya bagare och konditorer som inte bara kan hantera utan också kan utveckla hantverket med tårtor, praliner och allt där emellan.
Just i er monter tror jag de kommer tycka det är häftigt att få se från chokladmästare som gått på skolan tidigare hur man kan jobba med choklad som hantverk. Det är ju så mycket med än att bara läsa recept, man kan ju dessutom tjäna pengar på sin talang och sitt intresse. Just Schweiz är ju världens största konsument av kakao per invånare och dess chokladkreatörer är en stor inspirationskälla för resten av världen.
Vad gör det att en skola som vår finns med bland utställarna?
Många börjar sin bana med att baka hemma just på grund av ett intresse. Men om skolor som Culinary Arts Academy syns i dessa sammanhang där hantverket är i fokus och då kan inspirera den kommande generation till att fortsätta att utveckla sitt intresse genom att ta sig ut i världen gör det att hela branschen utvecklas och drivs framåt. Eleverna får se att detta inte är en mässa eller ett yrke som handlar om frosseri utan det är en mässa och ett yrke som handlar om att skapa njutning för folk.
Choklad från hela världen finns samlad här tillsammans med talanger inom konditorbranschen. Om fler skolor väljer att synas på en mässa som denna där man befinner sig ”mitt i smeten” och där besökarna på nära håll får se möjligheterna som finns i branschen och där de även får en chans att träffa sina idoler säkrar vi upp att yrket och att en hel bransch fortsätter att utvecklas.