Lektor Malin Persson – vikten av att sätta mål i och utanför arbetet - Swiss Education Group

Lektor Malin Persson – vikten av att sätta mål i och utanför arbetet

Vi tog oss en pratstund med alumni studenten Malin Persson, som efter en kort visit hemma i Sverige efter studenten, valde att flytta tillbaka till Schweiz för att undervisa på universitetet hon tidigare tog examen från. Vi diskuterar kanelbullar, vikten av att sätta mål och vara mångsidig i sitt arbete.  

Berätta on resan från examen till ditt nuvarande jobb.

Efter att ha examinerats från IHTTI School of Hotel Management 2014 med en kandidatexamen i Hospitality Management och Design flyttade jag tillbaka till Sverige och arbetade som en oberoende konsult. Jag fokuserade på att hjälpa små företag att implementera moderna system för att effektivisera deras arbetsprocess. Jag planerade aldrig att stanna i Sverige, när man bor tillräckligt länge utomlands, känner man sig plötsligt inte så svensk längre. Missförstå mig inte, jag har fortfarande en mycket stark förkärlek för kanelbullar, Sankta Lucia och fika, men Sverige känns inte lägre som hemma.

Jag stannade inte länge i Sverige efter examen, inte ens sex månader. Jag fick ett jobberbjudande från mitt gamla universitet att komma tillbaka och undervisa. Jag har nu tillbringat fem år som lektor hos Swiss Education Group.

Har du lärt dig något på dina anställningar som du inte fick lära dig i skolan?

Vissa färdigheter kan du inte kan lära dig på universitetet och att diversifiera dina erfarenheter är något jag inte kan betona nog. När jag jobbade på en liten restaurang i dom småländska skogarna lärde jag mig att för att lyckas måste du vara mångsidig, alltså kunna bära många olika hattar. Här kunde jag träna nya anställda, sköta kassan och hoppa in i bageriet allt på samma arbetsdag. När jag arbetade med en restaurangchef i Karibien lärde jag mig att jobba med människor som hade en helt annan syn på världen än den jag hade, som management trainee i New York City lärde jag mig att inte ta mig själv för allvarligt och om vilken typ av ledare jag skulle vilja vara, och slutligen som lektor har jag framför allt lärt mig tålamod och seriös multitasking.

Vad är dina framtidsplaner?

Just nu är mina omedelbara mål akademiska snarare än professionella. Sedan jag började som lektor hos Swiss Education Group har jag avslutat ännu en magisterexamen i Utbildningspedagogik för universitetsutbildningar, en distanskurs i Utbildningsfilosofi från Umeå universitet, och jag är halvvägs genom min magisterexamen i Utbildningspedagogik för universitetsutbildningar från Derby University.

Vilka råd skulle du ge svenska 18åringar som vill läsa på universitet?

Min utbildning är en stor del av vem och var jag är idag. Jag bor i ett land jag älskar, i ett yrke som utmanar mig och hjälper mig att växa som person och leva ett liv jag verkligen gillar. Framför allt är jag så tacksam för den känsla av självförtroende jag har. Jag tror att vi alla skulle vara lyckligare om vi ger upp iden att framgång är lika med att klättra uppåt i företaget. För är inte det lite gammaldags?

Framgång för mig är att vara en väl avrundad och glad person. Ja, ditt arbete är en del av det, men det är viktigt att ha mål som inte är professionella också. Ja, jag har ett jobb som jag verkligen gillar och ärligt talat är väldigt bra på, men jag är också mitt i att studera till en magisterexamen. I sommars korsade jag Schweiz till fots med en ryggsäck och tält, jag kan leda ett rum fullt av upphetsade studenter i en diskussion om ledningspraxis, hålla tal framför tusentals människor utan att blinka, baka supersmarriga kanelbullar och öppet säga att jag verkligen är nöjd med vem jag är, rätt tufft va? Vi svenskar är inte så bra att framhäva vad vi är bra på, detta måste vi ändra på och som lärare, börjar jag med mina elever och hoppas att i slutändan så lämnar dom mitt klassrum fulla med självförtroende och redo att forma sig själva till glada, välrundade människor.

Sitemap