Gustav Lundberg – kostymer, struktur och Montreux

Vi satte oss ner med HIM studenten Gustav Lundberg, som även gör sin praktik hos oss på Swiss Education Group, och pratade om kärleken till Montreux, kostymer och om struktur i marknadskommunikationen.

Hejsan Gustav! Berätta, vilken skola studerar du på?

HIM, termin börjar 6 i januari. Prakti fram till december. Bachelorprgramet (kandidat) med luxury brand managment.

Hejsan Gustav! Berätta, hur föll valet på Hotel Institute Montreux (HIM)?

Det som var avgörande för mig var det business segment som man läser i termin 5, 6 och 7. Det gör att man får så många fler valmöjligheter på branscher och företag efter examen. Det blir så mycket mer än den klassiska bilden av hospitality som är inom hotellvärlden. Sen gillar jag verkligen Montreux som stad och skolans placering, mitt i city med utsikt över Geneve sjön. Här har du verkligen nära till allt! 20 minuter till storstad, 1 timma till alperna och Paris och Milano ligger inte så långt bort heller. En perfekt avvägning.

Sen så har ju Schweiz en gedigen historia av hospitality, så ska man studera så ska man gå tillbaka hit till rötterna. Lärarna kommer direkt från branschen, med personliga exempel och erfarenheter som gör utbildningen väldigt ärlig och sann mot verkligheten.

Vad har gjorde du innan dina studier här i Schweiz?

Jag tog studenten 2018 men en examen inom hotell och turism, jobbade över sommaren och sen började jag studera direkt på Hotel Institute Montreux (HIM). Jag har alltid gillat hospitality, men det var nog kostymen som lockade, haha! Har alltid gillat mode och att klä mig bra så att kombinera elegant stil och jobba med människor är vad som gör detta helt perfekt.

Berätta om din praktik som du gör hos oss på Swiss Education Group (SEG)?

Jag gör min praktik på Swiss Education Groups skandinaviska kontor. Jag hade först planer på annat, men när COVID-19 spred sig över världen så kände jag att jag ville vara i Sverige. Jag kontaktade min studievägledare och fick sedan möjligheten att jobba med marknadsföring och sociala medier för SEG.

Mina dagar ser lite olika ut, men jag vaknar runt 08:00, äter frukost och sen gör jag mig i ordning. Jag svarar på mail, skriver konkurrensrapport, planerar våra sociala medier för resten av året, bland annat. Jag ser till att vi har en struktur och ett konstant flöde av nya och intressanta inlägg. Vi har även rest runt en här i Sverige och vart med möten med skolor och blivande studenter.

Vad vill du göra efter examen?

Jag vill jobba! Jag gillar sättet och strukturen som jag jobbar på idag för SEG. Jag kan jobba mycket på distans och hemifrån men samtidigt resa till och från i kombination med eget arbete och jobba i team. Att vara marknadsföringskonsult vill jag fortsätta att jobba med och se vart det kan ta mig. Jag har funderingar på att starta eget företag, men kommer börja som anställd för att få erfarenheter och insikter.

Vad är det bästa med hospitality tycker du?

Jag verkligen älskar den direkta feedbacken man får från kunder och gäster. Det lilla endorfinruset som sker när du ser att din gäst är glad och tacksam för din hjälp, den gör allt tycker jag.