Erik Montoya – om guldnycklar och att ta servicen i egna händer - Swiss Education Group

Erik Montoya – om guldnycklar och att ta servicen i egna händer

Vi tog oss en pratstund med Erik Montoya, föredetta student på SHMS som är den yngsta conciergen i Sverige att få bära de ärofyllda guldnycklarna ”Les Clefs d’Or” på sin kavaj. Han ska även representera Sverige i Young Concierge Award 2019 som tar plats i Cannes 22-27 mars. Inte nog med detta så skapade han sin egna tjänst på 5-stjärniga Upper House i Göteborg efter hur han tycker service i världsklass skall levereras.

Vart jobbar du och vad är din roll?

Jag jobbar som Concierge och Front Office Manager på Upper House som är en del av Gothia Towers. Gothia Towers är ett 4-stjärnigt hotell men Upper House är ett litet 5-stjärnigt hotell i hotellet, så att säga. Den internationella resesajten TripAdvisor, har för tredje året i rad utsett Upper House till Sveriges bästa hotell med utmärkelsen Travellers Choice. Upper House har 53 rum, med en egen lobby på 25:e våningen, en restaurang med en stjärna i Guide Michelin samt ett spa som blev utnämnt till Sveriges bästa spaupplevelse 2018. Vi erbjuder en upplevelse för alla sinnen.

Hur hamnade du där?                  

Jag började direkt efter mina studier via ett så kallat managementprogram. Jag började med att jobba i receptionen och tog hand om olika projekt på hotellet. Jag var runt och jobbade inom olika områden och hade min nuvarande chef som mentor. När praktiken sedan var klar blev jag erbjuden en tjänst som Front Office Agent, och sedan befordrad till Supervisor. Men efter det så skapade jag min egna tjänst baserad på mina idéer på vad service i världsklass innebär och efter den analys som jag gjort bland konkurrenter och efterfrågan.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att jag kan utveckla och träna mina kollegor i service, gästbemötande och merförsäljning. Men även i människors beteende, det vill säga hur vi kan bemöta människor från olika kulturer och bakgrund och ge dem den bästa service som de förväntar sig. Det räcker inte bara med ett leende och trevlig service, vilket man förväntar sig på alla hotell. Min idé är att våra gäster inte ska behöva tänka på något, utan de ska bara känna sig som hemma när de bor här. Vi vill skapa en tillit och ett förtroende genom att vara en värd för hela Göteborg och inte enbart hotellet. Det brinner jag för!

Vad pluggade du och varför valde du just det programmet?

Jag pluggade Hospitality Management i Schweiziska Caux på SHMS. Jag valde den utbildningen för att den förberedde en på att leda hotell och alla dess olika avdelningar. Men även för att det är en av de bästa skolorna i världen med sitt internationella rykte och unika kontakter till branschens bästa. Deras mässa, International Recruitment Forum, där Vd:ar och chefer från alla de stora hotellen i världen kommer för att träffa potentiella arbetstagare är ett bra exempel på detta. Jag valde att sticka ut lite extra genom att bli vald som president (projektledare för elevrådet) på skolan. Detta innebar att jag hade möjlighet att gå på alla de events som anordnades i rollen som representant för skolan. Just detta var ett av mina mål från början när jag påbörjade min utbildning. 

Vad fick du ut mest av på skolan tycker du?

Lärarna är en väldigt stor del. De som undervisar kommer direkt från branschen och många har vart chefer på väldigt bra hotell. Man får verkligen ta del av all deras unika lärdomar, det var helt ovärderligt. Sen såklart alla de kontakter som man skapar med folk som ger sig ut i världen med stora ambitioner.

Hur ser en dag på ditt jobb ut?

Alla dagar är olika, men det är charmen med att jobba med service. Jag börjar dagen med att se vilka gäster vi har på hotellet och hur vi kan göra just deras vistelse så minnesvärd som möjligt. Vi följer även upp vad våra kommande gäster har för önskemål, då vi jobbar mycket med framhållning. Som Concierge, ringer vi upp dem och ser om vi kan bistå med något som underlättar deras vistelse så som att boka något, rekommendera en restaurang eller om de kanske firar något speciellt. Internationella gäster som förstår innebörden och kunskapen som en Concierge besitter, tar verkligen möjligheten att ställa frågor som leder till en bättre upplevelse. Hur många gånger har man inte varit på semester och gått miste om en restaurang eller aktivitet i en stad, då man inte visste att det fanns. Det är också roligt, då man tror att man hört alla frågor och önskemål, men det kommer alltid något nytt, och den utmaningen gillar jag.

Vad vill du i framtiden?

Jag vill göra det jag gör idag, men fortsätta utveckla det vidare. Allt som vi lärde oss på skolan och de erfarenheter man fått kan alltid bli bättre. Det finns till exempel mycket som vi här i Sverige kanske inte finner helt naturligt, men som kanske är det i andra kulturer. Det måste vi bli bättre på att bemöta tycker jag i servicebranschen.

Om du fick ändra på en sak i servicebranschen, vad skulle det vara?

Ett 5-stjärnigt hotell måste ha en concierge. Det ska bara vara så.

Vad har du för tips till någon som precis ska börja den linje du gick?

Mitt tips är att verkligen förstå varför man är där. Men även ha tydliga mål redan från början och ta vara på alla de unika möjligheter som skolan erbjuder, som tex International Recruitment Forum och att knyta så mycket kontakter som möjligt.

Sitemap