12 juni 2018
25 år gammal är SHMS alumnen Thai Son Le redan ägare och grundare av Food Center, en populär kedja med matställen i Vietnamn, samt Managing Director på Connected Agency, ett av de ledande underhållningsföretagen som organiserar musikfestivaler i Vietnam.
Det hela började med ett lån han tog från sin familj för att starta en verksamhet för fyra år sedan. Idag har Son Le byggt ett imperium som inkluderar 29 ställen i sju olika städer i Vietnam, och gör också avtryck i Vietnams underhållningsbransch.
Jag har alltid fascinerats av mat- och underhållningsbranschen eftersom båda i grund och botten handlar om att få människor att må bra.
Hur kom du på idén om att starta Food Center?
Jag reser ofta och märkte att vanan att äta mat i så kallade food courts är väldigt populär, speciellt i länder som Singapore, Thailand och Kina. Människor är inte begränsade till att äta en viss mat och kan beställa olika sorters mat och dela mellan familj och vänner.
Jag gillar konceptet och ville ta det till Vietnam där det inte var lika vanligt. Vietnam utvecklas också snabbt och med detta följer att fler människor blir mer upptagna med jobb har mindre tid att laga mat.
Så efter 10 månader av efterforskning och att ha presenterat en mängd affärsplaner startade jag Food Center med fokus på nudlar, Thai hotpots och BBQ-kött. Under 2016 gick jag och min affärspartner in i en överenskommelse med en utländsk investerare som gav ett finansiellt flöde, vilket har möjliggjort en snabb tillväxt.
Vad är din plan med Food Center framöver?
Efter att ha växt verksamheten till 29 ställen i sju städer på två år är vårt huvudsakliga fokus nu att uppdatera verksamheten för att uppnå effektivitet på våra anläggningar. I år siktar vi på att öppna nio ytterligare verksamheter och introducera en ny kedja som ska fokusera på koreanskt kött.
Mitt mål är att bli en multi-bransch-entreprenör och det var under min tid i Schweiz som den ambitionen föddes. Det öppnade inte bara mina ögon för olika trender, kulturer och erfarenheter utan jag lärde mig också många viktiga saker om livet som ökade mitt självförtroende och jag började tro på att jag kan skapa vad jag vill så länge jag var beredd att jobba hårt för det.
Berätta lite mer om Connected Agency.
Connected Agency är en ledande festival-organisatör i Vietnam som grundades 2013. Det är en av pionjärerna i att sälja och marknadsföra Electronic Dance Music (EDM)-genren i landet. Vi organiserar tre eller fyra stora festivaler varje år, som vardera har över 100 000 deltagare.
När jag pluggade i Schweiz besökte vi också andra länder och såg den enorma publik som fanns för stora dansinriktade festivaler med elektronisk musik, så som Tomorrowland, Ultra och Electric Daisy Carnival. Det är en trend som nyligen tog fart i Asien och jag såg en möjlighet att utveckla branschen i Vietnam. 2017 bestämde jag mig för att investera i Connected Agency och gick först med i företaget som deras Food & Beverage Director. Idag är jag Managing Director och tillsammans med styrelsen har vi visionen att ta hit välkända och högt eftertraktade DJs och artister och bli en partner för artist management på marknaden.
Vad är den största utmaningen du möter med dina företag?
Från dag ett har min största utmaning varit att attrahera och anlita rätt personer. Ibland lyckas vi hitta bra personer som lämnar strax därefter för att de hittat bättre möjligheter, medan andra inte riktigt har motivationen att trivas i en snabbrörlig start-up-miljö. Jag tror att det är en utmaning som återfinns i många företag, men som entreprenörer måste vi anpassa oss till olika situationer.
Några råd för aspirerande entreprenörer?
Dröm stort, men ta små steg mot det du vill. Ha tålamod och ha en stark vilja och målmedvetenhet för att ta dig genom de utmaningar som kommer i uppstarten.
Thai Son Le har ett Swiss Higher Diploma inom Hospitality Management från SHMS
Artikel översatt från engelska till svenska. Om du vill läsa originalartikeln på engelska så hittar du den här