5 tips som gör att du tar hem den där första jobbintervjun

08 feb 2018
Orolig över den där första intervjun? Vår alumn Oren Gulasa ger fem tips som kan lugna nerverna och bidra till ett gott första intryck

I positionen som Director of Accounting and Human Resources för MSC Cruises’ kontor i USA har Oren Gulasa gjort sin beskärda del av att gå igenom kandidater för jobbintervjuer. Här delar han med sig av sin erfarenhet kring hur du visar för rekryterare och arbetsgivare att du är lösningen de har letat efter.

Studierna på César Ritz Colleges i Schweiz exponerade mig för många kulturer, under studietiden mötte jag människor från hela världen. Förmågan att vara anpassningsbar och kunna relatera till människor från olika bakgrunder är något som efterfrågas starkt av stora företag i den globala värld vi nu lever i.

1. Fokusera på dina styrkor
Identifiera fem styrkor och matcha dem med beskrivningen av jobbet du sökt innan du går på intervjun. Se till att prata om vad du är bra på och framförallt, hur det skulle bidra till företaget genom den position du söker till.

2. Visa entusiasm
Eftersom du fortfarande är ny på arbetsmarknaden är sannolikheten stor att det finns delar av jobbet som du inte har erfarenhet av ännu. På intervjun kan det vara avgörande att du visar din entusiasm för jobbet och en öppenhet för att det kommer vara både tuffare och enklare aspekter av det, precis som med alla jobb.

Se till att din entusiasm märks och visa ett genuint intresse att lära, men korsa samtidigt inte gränsen mellan att vara entusiastisk och att vara ”för mycket”. Du vill inte att din potentiella arbetsgivare ska tro att du skulle acceptera vilken roll som helst som de kan tänkas ge dig.

3. Känn till dina svagheter
Detta är svårt även för den som inte söker sitt första jobb! Det sista du vill säga är att du inte har några svagheter för det har varenda människa! Vad rekryterare letar efter med den här frågan är hur du har bemött utmaningar tillbaka i tiden. Var ärlig men nämn inte viktiga förmågor eller kompetenser som behövs för just jobbet du ansökt till när du svarar på den här frågan.

4. Att vara tidig är att vara i tid
Att komma sent till en jobbintervju visar potentiella arbetsgivare en hel del om din personlighet och arbetsmoral. Det kan till exempel vara en indikation på att du inte är uppmärksam på viktiga detaljer eller att du inte värdesätter andras tid. Bäst är att vara på platsen för din intervju 10-15 minuter för tidigt. Det ger dig tid att förbereda dig mentalt för intervjun. Om du får jobbat, kom ihåg att bibehålla denna punktlighet även framöver i arbetet!

5. Första intrycket räknas alltid!
Vad du har på dig till en intervju skapar ett intryck av vilken typ av person du är. Detta är extra viktigt i serviceindustrin där många jobb innefattar att du möter gäster på en daglig basis. Gör din läxa inför intervjun och läs på om företaget så att du kan klä dig passande. Till exempel, om företagets färger inte är alltför starka kan du ha på dig någon detalj så som slips eller skjorta (för män) som matchar deras färger.

Det är alltid bra att matcha organisationens klädkod så bra som du kan. Om du inte kan förutspå den inför intervjun är det bättre att vara på den säkra sidan och hellre komma dit något överklädd än tvärtom.

Artikel översatt från engelska till svenska. Om ni vill läsa originalartikeln på engelska så hittar ni den här