Intervju med en svensk student från Hotel Institute Montreux
Den här veckan träffade vi en sprudlande ung talang, och snart utexaminerad student från Hotel Institute Montreux (HIM). Joel är redan en skicklig människokännare och har som uppgift att spika formeln för enastående kundservice. Han förbereder sig nu för en sommarpraktik på en privat country club i USA. Före den kommande eskapaden träffades vi för att diskutera hur han fick ett så pass bra praktikerbjudande, livet på HIM:s campus och vart hotellbranschen är på väg i framtiden.
Hej, Joel! Grattis till din praktikplats! Varför ville du åka till USA i synnerhet?
Jag har alltid varit fascinerad av kulturen och den spektakulära naturen i USA. Jag har besökt USA några gånger och njutit av både stadsområden som New York och Miami samt naturens underverk som Niagarafallen. Nu vill jag uppleva hur det skulle vara att bo där som en vanlig invånare. Och framför allt vill jag förstå hur yrkeskulturen skiljer sig åt där, fast den här gången – från en arbetstagares synvinkel och inte från en konsuments synvinkel.
Vad hoppas du lära dig där?
Jag ska åka till North Carolina för att arbeta på F&B-avdelningen på en privat country club. Detta affärskoncept är mycket spännande för mig eftersom jag kommer att skapa relationer med och betjäna samma kunder under en lång tidsperiod. Det känns som en unik möjlighet att utveckla min inställning till perfektion Det är den ultimata miljön för att lära sig olika kunders specifika behov och önskemål och göra det konsekvent.
Dela med dig av hemligheten – hur lyckades du få en så lovande praktikplats?
Det är faktiskt en intressant historia! Strax efter att jag först anlände till skolan i oktober 2019 serverade vi välkomstcocktails för alla deltagande företag på International Recruitment Forum (IRF).
Det var nervöst eftersom jag var tvungen att servera vd:ar, avdelningschefer och rekryterare från några av de största företagen och organisationerna runt om i världen! Men på grund av detta fick jag en stor möjlighet… att visa upp mina färdigheter och min personlighet före alla andra som också tävlade om jobben.
Det var precis så jag träffade herrarna från North Carolina som gav mig ett jobberbjudande nästa dag (det var bara det att jobbstarten sköts upp på grund av covid-restriktionerna överallt). Utan den ödesdigra välkomstcocktailen och HIM som organiserade IFR tror jag att det hade varit betydligt svårare för mig som student med bara två veckors erfarenhet att få en praktikplats på ett sådant ställe.
Vilka faktorer bidrar enligt din åsikt till utmärkt kundservice?
Det finns många dynamiska faktorer att ta hänsyn till här, men jag tror, för att leverera bra kundservice är det först och främst viktigt att kunna anpassa sig till de olika behoven hos alla slags människor som vi – de framtida besöksnärings-proffsen – betjänar.
Att förstå vad det är som kunden vill ha eller förväntar sig, och sedan veta hur man ska tillgodose detta är en viktig del av arbetet med att tillhandahålla en utmärkt service. Det är en komplicerad fråga, men också en intressant och givande fråga.
Varför bestämde du dig för att studera hospitality vid Hotel Institute Montreux?
Jag gick inte på ett lokalt universitet på grund av bristen på kvalitetsprogram i området. Efter att ha pratat med representanter för Swiss Education Group (SEG) som kom till min gymnasieskola blev jag väldigt fascinerad. HIM erbjöd så många intressanta kurser i sina sedan länge etablerade program och ett rikt nätverk av hotellpartners på hög nivå – det kändes helt enkelt rätt för mig.
Jag tror inte att jag kunde ha fattat ett bättre beslut – de människor jag har träffat, allt jag har lärt mig om världens kulturer, de otroliga lärarna med omfattande yrkeserfarenhet, och möjligheten att studera på en så vacker plats har alla varit mycket givande för mig.
Hur har du förändrats under åren som du studerat vid HIM? På ett personligt och ett professionellt plan?
Jag tror att jag på de flesta sätt är en helt annan person än vad jag var innan denna erfarenhet, särskilt på yrkesmässig nivå. Hur man tilltalar kamrater och lärare, hur man klär sig för att se bra ut, hur man effektivt hanterar uppgifter och hur man samarbetar med människor från så många olika kulturer – alla dessa frågor har varit mycket utmanande.
Att övervinna dessa utmaningar gav mig dock en känsla av självständighet och självförtroende i att jag kommer att kunna skapa varaktiga yrkesmässiga kontakter och göra ytterligare framsteg i min karriär.
På den personliga sidan känner jag att jag har blivit välsignad med en möjlighet för livet. Det finns så många olika personligheter och kulturer här att ingenting ses som konstigt eller förlöjligas. Alla accepteras för den person de är – och detta värde är förankrat i skolan. På grund av detta har jag lärt mig hur man vårdar nya vänskapsrelationer. Det har varit en process att hitta mig själv och vem jag vill vara, och från det har jag fått så mycket kunskap och så många vänner för livet.
Vilka nya trender inom hotellbranschen har du upptäckt? Vad tror du att hotellen kommer att ha för framtid?
Jag läser för närvarande en kurs i miljövetenskap där vi utvecklar hållbarhetsprogram för en destination. Efter att ha lärt mig mer om det tror jag nu starkt på att hållbarhet kommer att bli alltmer relevant, inte bara för företag utan även för hela destinationer. Jag tror att om hotellen misslyckas med att anpassa sig till det växande intresset för hållbart resande kan det leda till att de förlorar sin konkurrensförmåga.
En annan alltmer framträdande del av hotellens framtid – och många andra branscher också – är tillämpningar av artificiell intelligens (AI). Några redan genomförda exempel är robotkoncierger eller chattrobotar som möjliggör omedelbara svar och interaktioner med kunder dygnet runt.
Vad är du mest förväntansfull inför din framtid efter din examen?
Min erfarenhet här har redan öppnat många möjligheter som jag kommer att kunna utnyttja efter min examen. Även om jag fortfarande är obeslutsam om min framtid är jag förväntansfull inför att utforska dessa vägar för att hitta den som passar bäst för mig.
Tack, Joel! Ha en fantastisk tid under din praktik!