Four Seasons Hotell Seoul’s General Manager, Alejandro Bernabé Navarro, tror att ditt första steg till att bli en framgångsrik ledare är att hitta din passion.
För 20 år sedan kom Alejandro Bernabé Navarro i kontakt med servicebranschen genom sina resor runt om i världen, så som Sydafrika och Sri Lanka, som en Food & Beverage trainee. Snabbspola fram i tiden till idag, han är nu en högt respekterad manager på Four Seasons Hotell i Seoul.
I denna intervju delar Alejandro med sig av sina erfarenheter om vad det krävs för att skapa en framgångsrik roll som ledare i servicebranschen.
Hur har din bakgrund från finansvärlden påverkat din resa inom servicebranschen?
När jag började trodde jag att jag aldrig att skulle använde min bakgrund från finansvärlden igen
Sen insåg jag att i slutet av dagen att service är som vilket företag som helst, du måste förstå vart pengarna kommer från och vart dina utgifter finns. Den kunskapen är extremt hjälpfull när du jobbar med stora företag och organisationer.
Kan du berätta om din roll som General Manager vid Four Seasons Hotell i Seoul?
Min roll är att säkerhetsställa att personerna i mitt team på hotellet kan göra sitt jobb efter bästa förmåga. Mitt jobb, är att ta beslut och översätta företagsstrategin för Four Seasons till en framgångsrik affär för hotellet.
Hur hjälper din bakgrund inom Food & Beverage dig i din roll?
Att jobba inom Food & Beverage är en extremt dynamisk roll. Det bästa med den erfarenheten är att du måste hantera och möta olika människor, siffror, gäster och komplexa situationer. Det tillåter dig att jobba med flera olika avdelningar och att vara ett med företaget. Det blir en väldigt holistisk roll.
Vad är enligt dig bra kvalitéer som en ledare inom service ska besitta?
Jag tror det är väldigt viktigt att vara ödmjuk, ha höga etniska värderingar tillsammans med kreativitet, flexibilitet och vara en god lyssnare. Var passionerad i vad du gör. Och kanske det viktigaste av allt är att ha viljan att jobba hårt.
Vad är ditt tips till unga inom hotellyrket som vill bli General Manager?
Det spelar ingen roll från vilken bakgrund du kommer ifrån. Varken Food & Beverage, finans, försäljning eller marknadsföring, det viktiga är att du utvecklar din ledarskapsförmåga. Om du är en naturlig ledare och folk respekterar dig, samt kan kommunicera med människor bra så kommer du att lyckas. Mitt tips till alla är att ständigt vara nyfiken.
Hur tycker du att man kan utveckla sin ledarskapsförmåga?
Det är viktigt att ha en positiv attityd. Jag tror att vi redan har tillräckligt med problem i världen, så jag gillar att jobba med människor som är glada; folk som kommer med lösningar och möjligheter till bordet och inte problem. Vad som än händer så är det väldigt viktigt att visar respekt. Du måste förstå att utan de runt om dig i dit team så kommer du inte att lyckas med ditt jobb.
Att jobba inom service är ingen enmans show; det kräver laganda. Det är viktigt för en ledare att kunna acceptera att folk gör misstag ibland. Reflektera över vad som gick fel och gå sen vidare
Ta inte in ditt ego i bilden. Kom ihåg, det finns alltid något nytt du kan lära dig. Och det finns alltid något någon annan gör bättre än dig och du kan lära dig av denne.
Vad är, enligt dig, det mest givande med att jobba inom service?
Det finns många saker. Jag älskar att utveckla människor, jag älskar att se en kund som är nöjd och glad och jag gillar när våra event blir framgångsrika. De små detaljerna gör mig även de glad. Till exempel, jag gillar att komma in i ett rum och se hur vi har inrett det så bekvämt som möjligt. Allt detta är vad som gör mitt jobb intressant.
Vad skulle du vilja lära ut i en schweizisk hotellskola om du fick chansen?
Jag skulle älska att få lära ut om Food & Beverage eller om ledarskap. Att få dela med mig av mina erfarenheter och försöka överföra en liten bit av min passion och ge tillbaka vad branschen har gett mig.
Artikel översatt från engelska till svenska. Om du vill läsa originalartikeln på engelska så hittar du den här