Karriären inom hospitality ledde till en bästsäljande bok

Hotellägarens hemliga liv är en bästsäljande bok i Thailand.

Hotel Institute Montreux (HIM) alumni Nantanittaya Sesaweech (Nant), var på väg mot en juridikexamen innan hon svängde om helt för att ansluta sig till familjeföretaget i hotellbranschen.

Det var under sitt andra år på Chulalongkornuniversitetet som nyheten om hennes fars långt gångna cancer kom. En nyhet som ledde till beslutet att komma närmare familjen och jobba på deras hotell, Horizon Village & Resort, som är ett konferenshotell beläget i Chiang Mai.

Från början varvade Nant juridikstudierna med telefonförsäljning och att träffa olika resebyråer. Det tog inte lång tid innan hon upptäckte att hon verkligen gillade sitt jobb inom hospitality, specifikt försäljning och marknadsföring. Hon tog beslutet att ansluta sig till sin syster som redan studerade vid Hotel Institute Montreux i Schweiz. Nant gillade den centrala platsen, mitt i Montreux, där skolan låg och tilltalades av vad Postgraduate Diploma-programmet hade att erbjuda.

Nant skrev om sin upplevelse som student och yrkesaktiv inom hospitality i sin bok, Hotellägarens hemliga liv, som är utgiven på thailändska. I boken så skriver hon även om sin tid på HIM, där hon nämner välkomstceremonin, praktiken på Gate 85 och arbetet på fine-dining restaurangen One5. Vi får även läsa om övergången till arbetslivet och hur hennes erfarenheter hjälpte henne med arbetet inom familjeföretaget.

Vad inspirerade dig att skriva en bok?

Det var egentligen av en slump. När jag studerade i Schweiz så spenderade jag mycket av min fritid med att backpacka genom Europa. Det var då jag fick höra att en redaktör på en tidning letade efter en skribent som studerade utomlands, för att dela med sig av sin erfarenhet av att just studera utomlands och att resa i Europa. Så jag hörde av mig till redaktören, berättade min historia om hur jag kom in i branschen, och började jobba för tidningen strax efteråt. Efter ett tag så frågade redaktören mig om jag inte skulle skriva en bok som berättade min historia som försäljare inom hospitality, då hon fann min historia väldigt intressant.

Att jobba som försäljare inom hospitality är helt klart väldigt olikt än ett vanligt försäljningsjobb, som försäkringsförsäljare! Vissa tror det är väldigt glamoröst och att allt är närverkande och träffa folk. Men det är också massor med hårt arbete och planering som gör dig till en bra försäljare inom hospitality.

Generellt så är min bok om livet hos en person som har studerat hospitality och visar vad som händer bakom kulisserna som yrkesverksam inom hospitalitybranschen.

Du började jobba inom hospitality för att du ville hjälpa till i familjeföretaget. Var det ett svårt beslut att ta?

Ja, det var det. Jag hade aldrig planerat att jobba inom just hospitality. Men när jag fick reda på att min pappa hade cancer så förändrades all mina prioriteringar. Allt jag ville var att göra honom lycklig.

Jag trodde verkligen inte jag skulle gilla att studera och att jobba inom hospitality så mycket som jag gör! Det är ärligt det bästa jag har gjort för mig själv och jag är lyckligare nu än vad jag var på juridikprogrammet.

Vad gillade du mest med studierna på HIM?

Mitt favoritämne på HIM var försäljning och marknadsföring. Vi hade fantastiska lärare, som Helen Garrido till exempel. Hon gav oss riktiga uppdrag och studier som vi kunde jobba med och relatera till.


Jag uppskattade den praktiska erfarenheten jag fick samtidigt som jag studerade. För mig, är det den enda vägen för att verkligen lyckas i hospitalitybranschen, är att fortsätta få nya erfarenheter.

Jag gillade även att ha fått chansen att vara med på International Recruitment Forum (IRF). Det var en sådan fantastisk möjlighet att träffa folk som jobbade i branschen. Samt det skapar en plattform för studenterna som ger dem möjlighet att hitta vilken typ av företag som de vill jobba för efter examen. Jag minns fortfarande dagen innan IRF, skolan visade oss en video om att ha passion för vad man gör och just det budskapet finns kvar hos mig än idag.

Vad är din dagliga rutin som assisterande VD på Horizon Village & Resort?

Mitt hotell är ju ett konferenshotell och gag har hand om försäljnings- och marknadsavdelningen. I min roll försöker jag ständigt justera och hitta sätt att förbättra organisationens struktur. Den erfarenhet som jag har fått från att jobba på andra hotell, innan jag började i familjeföretaget, har gjort att jag förstår vikten av att hålla en viss standard som varumärke och att ha koll på de senaste trenderna. Jag deltar ofta på olika mässor för att träffa nuvarande och potentiella kunder och gäster. Jag tror att ju mer du engagerar dig och pratar med din målgrupp, ju bättre kommer du att förstå deras behov.

Vad krävs det för att lyckas inom hospitality idag?

Det är inte raketforskning – du behöver ha passion för vad du gör. Jag har haft många motgångar i mitt arbete och ibland så tar det musten ur dig. Men, jag älskar mitt jobb och jag gillar att kunna hjälpa min kunders med deras problem. Deras tillfredsställelse är vad som håller mig uppe. Om du älskar vad du gör så kommer du hålla ut i det långa loppet.

Nantanittaya Sesaweech examinerades från Hotel Institute Motntreux 2014 med en Postgraduate Diploma in Hotel Management.