För den sista intervjun i vår intervjuserie i år träffade vi en exceptionell norsk student som går ett hotellprogram på Hotel Institute Montreux. Full av ungdomlig optimism och drivkraft talar Drazen om skillnaderna mellan den schweiziska och norska hospitality-kulturen, delar med sig av viktiga lärdomar från sin senaste praktik och är förtjust i sin nya karriärstart på Kempinski Hotel Group!
Hej Drazen! Hur tror du att hotell-traditionerna i Schweiz skiljer sig från den i Norge?
När jag tittar på hospitality-kulturen ser jag några stora skillnader. I Schweiz har de till exempel ett femstjärnigt klassificeringssystem och oklanderlig femstjärnig kundservice, medan Norges traditioner bygger mer på att bygga autentiska kontakter med gästerna, så att personalen känns mer som deras vän än som en person som tillhandahåller dem en tjänst.
Ett litet roligt faktum är att det inte är vanligt att tilltala gästerna med deras efternamn i Norge, och att gästen kanske blir lite förvånad, men i Schweiz och i den femstjärniga gästfriheten i allmänhet är detta ett måste.
Vilket är det bästa råd du har fått från dina föreläsare?
Om du känner mig väl vet du att jag lätt blir stressad i skolan. Många föreläsare har gett mig rådet att jag måste andas djupt i dessa situationer, för i slutet av dagen går det alltid mycket bättre än jag hade trott.
Ett enkelt men kraftfullt tips som jag fick i min karriär var att om du ser ett problem, försök först att lösa det på egen hand. När man arbetar inom hotell- och restaurangbranschen är entreprenörskap och kreativ problemlösningsförmåga en stor del av jobbet. Genom att ta ansvar och proaktivt bidra till teamet kommer dina kollegor snabbt att märka det.
Vilken var den mest värdefulla läxan du lärde dig under din senaste praktikperiod?
Om jag ska vara ärlig skulle jag kunna skriva en hel bok om allt jag lärt mig av de fantastiska människorna på Britannia Hotel i Trondheim. De stöttade mig under hela praktikresan och hjälpte mig att bli en mer erfaren receptionist.
Det kanske mest värdefulla för mig var att höra från någon att jag har en unik gåva att skapa en autentisk upplevelse för gästerna och att det är något som jag aldrig får sluta göra. Att höra det fick mig att lita ännu mer på mina instinkter eftersom jag tror att äkthet är nyckeln till framgång i den här branschen.
Hur viktiga är praktikperioderna för karriären, enligt din åsikt?
De praktikplatser som vi får här på Hotel Institute Montreux är av stort värde eftersom de insikter du får där under perioden kommer att vara användbara under hela din karriär. Att träffa och arbeta med inspirerande ledare hjälper dig också att utvecklas som individ i den här branschen, vilket för mig är en stor del av hela praktikkonceptet.
Under praktikperioden fick jag en tydlig inriktning på vad jag vill göra härnäst. Jag upptäckte att femstjärnig service är min grej, och det är därför jag vill stanna inom hotellbranschen och arbeta för kända boenden runt om i världen. Jag har turen att få börja min karriär på den prestigefyllda hotellgruppen Kempinski.
Vad är det mest hjärtevärmande med att studera vid HIM?
Jag måste säga att alla stunder som spenderades med de människor jag träffade under min resa på HIM var glädjande! Jag har fått så många nya vänskapsband som kommer att bestå i många fler år framöver. Jag tror verkligen att alla människor jag har träffat kommer att lyckas med vad de än vill åstadkomma i sina liv.
Jag måste också nämna de extraordinära människorna från de operativa och akademiska teamen som har funnits där för mig och stöttat mig med allt jag någonsin har behövt hjälp med. Alla dessa människor har en särskild plats i mitt hjärta.
Vad skulle du säga till unga norrmän som bestämmer sig för sin framtid?
Som norrman vill jag bara uppmuntra mina landsmän att gå utanför sin komfortzon och prova något nytt som man aldrig trodde att man skulle kunna göra. Mitt budskap till er – ni kan uppnå allt ni sätter er för!
Tack Drazen för att du delar med dig av dina erfarenheter. Lycka till med din karriär och god jul!