Den framgångsrika hotelldirektörens 4 vanor

Du kan få mycket gjort på en enda dag bara du planerar väl!

Jason Kim är direktör på Aloft Seoul Myeongdong

Jason Kim blev först intresserad av hospitalitybranschen när han under tonåren jobbade deltid inom restaurangbranschen. Hans karriär inom hospitalitybranschen har sen dess tagit honom från Schweiz till Thailand, Ryssland, USA och nu tillbaka till hans hemland Sydkorea. I februari i år höll han i invigningen av  hotellet Aloft Seoul Myeongdong som är ett vackert hotell med 223 rum , beläget i hjärtat av Seouls shoppingdistrikt.

1. Föregå med gott exempel

När man har så många möten, mejl och administrativa uppgifter att ta hand om så är det lätt att man fastnar på kontoret och att man inte har koll på allt som händer där ute i hotellet. Det är därför jag alltid ser till att börja min arbetsdag med att ta en tur runt hotellet, inspektera byggnaden, prata med personalen och tar reda på vad som hänt dagen innan. Det är viktigt för mitt team att se att jag jobbar sida vid sida med dem då skapas ett förtroende oss emellan samt att det gör att jag kan utveckla en djupare förståelse för hur vårt hotell fungerar.

Jag vet att jag har många ögon på mig som ledare. Jag tror att du inte alltid behöver säga mycket, men om dina kollegor ser dig göra något så kommer de att följa.

2. Skapa en serviceinriktad kultur

Att vara en framgångsrik direktör handlar enligt mig i huvudsak om ens förmåga att tjäna andra. Jag kommer ihåg att en av de första sakerna jag lärde mig om gästservice på SHMS var att alltid fatta ett beslut som gynnar gästen och det är denna kultur av att alltid hitta en lösning och säga ja till våra gäster oavsett vad som jag har försökt att skapa på Aloft Seoul Myeongdong.

3. Håll dig frisk – fysiskt och mentalt

Det är viktigt för mig att känna mig fysiskt och mentalt utvilad och fräsch så att jag kan hjälpa mina gäster och mitt team. Jag planerar in träning i mitt dagliga schema oavsett hur upptagen jag är. Jag avsätter också tid för läsning.

Som ordspråket lyder: Man kan inte hälla från en tom kopp, så ta hand om dig själv innan du tar hand om andra.

4. Låtsas inte att du vet allt.

Kunskap får man efter många år av erfarenhet inom ett yrke, men även efter år av erfarenhet kan man inte förvänta sig att en hotelldirektör vet allting! Jag tror det är viktigt att en direktör är ödmjuk, ärlig och inte är rädd för att erkänna när han/hon inte vet svaret eller när han/hon behöver hjälp. Jag tror att det alltid finns något man kan lära sig av andra.

 

Jason Kim gick på Swiss Hotel Management School och gick ut med en Postgraduate Diploma i Hotell- och Restaurangmanagement.

Fritt översatt från engelska till svenska. Om ni vill läsa originalartikeln på engelska så hittar ni den här.