För tre år sedan bestämde sig Jennifer Janmark för att lämna Sverige. Det fanns något som lockade hotellstudier i Schweiz och möjligheten att upptäcka världen! Idag bor hon i London och gör sin Management Training på St. Pancras Renaissance Hotel, ett naturligt steg efter sin avklarade Bachelor från Hotel Institute of Montreux i Finance & Hospitality Management.
Men när började intresset, varför valde hon just hotellstudier och hur är det att jobba branschen? Vi tog ett snack med Jennifer för att ta reda på det. Läs och inspireras!
Vi träffar Jennifer på ett centralt hotell i Stockholm nära huvudstadens Centralstation. Hon är precis hemkommen från London för svenskt julfirande med familjen. Jennifer utstrålar värme, hon känns lugn men samtidigt positiv. Själv beskriver hon sig som driven, redan i ung ålder.
-Jag har alltid velat ligga steget före, ge det lilla extra!
Vad är det som driver dig till det?
-Jag har alltid varit den som ser till att alla har det bra runtomkring mig, jag tycker sådant är kul. Jag visste inuti att det var service jag skulle jobba med! Strax efter studenten började Jennifer jobba på Hotell Diplomat i Stockholm. Det var även här hennes intresse för service växte sig starkare.
-Jag verkligen älskar service. Hur ska jag förklara det? Vissa får en kick av att köpa en ny väska, jag får en kick när jag ger bra service. Man får ju så mycket tillbaka! Har man en passion för service ger man alltid 100 % utan att det känns speciellt krävande.
Service är ju så otroligt brett! Varför just hotell?
-Det är en sådan bred bransch, jag tror inte människor förstår hur stora möjligheter som finns. Jag får möjlighet att resa, möta nya människor, kulturer och det är en tacksam bransch med trevliga kollegor. Dessutom är erfarenheten från utlandet är en otrolig möjlighet som fler borde ta! Jag lär mig jättemycket och får ta mycket ansvar för många olika delar vilket jag vet kommer vara en fördel för mig framöver.
Varför valde du att studera på Hotel Institute of Montreux?
-Under mitt sista år på gymnasiet besökte klassen utbildningsmässan SACO i Stockholm. Där fick jag chans att träffa SEG’s skandinaviska representant Levi Nikitin. Jag kände direkt att SEG kunde vara en möjlighet för mig.
-Schweiz är meckat för hospitality och alla skolor inom Swiss Education Group visar på en god renommé. Detta leder till att man som student får ett bra rykte inom branschen. Dessutom har SEG ett grymt utbud av managementutbildningar! Att kunna utbilda sig till en profession och samtidigt väva in en ekonomiutbildning i sin examen var viktigt för mig, och det var möjligt på Hotel Institute of Montreux.
Jennifer har praktiserat på både Sheraton i Stockholm och Le Meridien i Bryssel, en del av Starwood Hotels där hon fått chansen att jobba både framför hotellkulisserna inom Guest relations samt bakom kulisserna inom HR och Management.
Men hur viktigt är det att praktisera?
-Praktik är A och O i vår bransch. Ett hotell är som en hel kedja av olika avdelningar. Man måste se och lära sig alla delar för att förstå hur det hänger ihop. Dessutom får man göra misstag, man är ju där för att lära sig!
Vad är fördelen med det?
-Jag gillar att lära mig alla delar. Det blir enormt mycket enklare att ta beslut om man förstår hur alla avdelningar arbetar. Allt från Guest Relations till receptionen vidare till rollen som Room Manager. Variationen är toppen! Det är just det som driver mig tror jag, att ständigt lära mig nya. Det är en häftig känsla att ständigt utvecklas!
Du nämnde tidigare att skolan har ett bra rykte i branschen. På vilket sätt känner du att nätverket inom SEG hjälpt
dig i din karriär?
-Att hitta min egen väg genom att utforska möjligheterna. Jag har aldrig känt mig begränsad i mitt val av praktik. Med hjälp av nätverket får alla studenter möjlighet att praktisera på några av världens bästa hotellkedjor internationellt!
Vem tror du passar för yrket?
-Om man gillar att resa och se olika delar av världen är hospitalitybranschenhelt klart rätt för dig. Dessutom växer man så otroligt som person genom att bo utomlands. Man värderar också sitt hemland och sin familj på ett helt annat sätt. Men viktigast av allt, om man gillar att jobba med människor så är detta rätt bransch för dig! Man måste brinna av att ge det där lilla extra men man får tillbaka mycket energi av att ge!
-När det där glada mejlet kommer från en gäst då, känns det bra i magen! Man måste nog vara en sådan person för att förstå känslan tror jag, det är så naturligt! Alla får ju kickar av olika saker, jag får en kick av att hjälpa människor
genom att ge bra service. Man får ju tillbaka så mycket!