Matturism eller att resa med syfte att uppleva lokal mat och dryck har snabbt hunnit ikapp ”den vanliga turismen” enligt World Food Travel Association. Sedan 2018 har det ökat dramatiskt i intresse tillsammans med nya matrelaterade event och upplevelser världen över.
I början av 2020 släppte World Food Travel Association sin senaste rapport om trender inom matturism via deras 2020 Food Travel Monitor. Undersökningen skickades ut till 6 olika länder med över 4500 svarande från olika åldrar och kön och ses som den mest kompletta undersökningen på ämnet idag.
Baserad på svaren som gavs i undersökningen har vi satt ihop de 5 största trenderna för 2020 som kan hjälpa företag inom restaurang och bar samt turistdestinationer att maximera sin potential för ökad inkomst.
1. Millennials och Gen Z är de som ökar mest inom matturism
För 5 år sedan ansågs millennials (födda mellan 1981 – 1996) som det åldersspann som dominerade inom matturismen. Under 2020 är så fortfarande fallet, där hela 77% av de resande millennials har som syfte att hitta minnesvärda mat- och dryckesupplevelser.
Tätt I följd ligger Gen Z (födda efter 1996) vars resande motiveras av att utforska lokal mat och dryck, trots sin unga ålder och mindre erfarenhet av resande. World Food Travel Association går så långt att de klassificerar Gen Z som ”Super Foodies” tack vare deras stora intresse i mat och dess historia och arv.
Båda dessa åldersgrupper är speciellt intressanta för restaurang och bar branschen att locka till sig och skapa relation med, då de har många år av resande och matturism framför sig.
2. Resande gourmander uppskattar aktiv turism och spenderar mer
Intressant nog fann undersökningen att resande gourmander, till skillnad mot vanliga turister, är mer intresserade av att delta i olika turistaktiviteter, förutom de som innefattar mat och dryck. Det maximerar sin resa och upplevelse genom att besöka kulturella sevärdheter, shoppa, ta guidade turer och gå på olika events och tillställningar.
Resande gourmander tenderar att spendera 24% mer pengar per dag än vanliga turister. Detta är såklart bra nyheter för alla turistdestinationer som kan organisera och marknadsföra lokala mat- och dryckesaktiviteter mot just resande gourmander, för en ökad inkomst.
3. Resenärer söker variation i sina kulinariska reseupplevelser
Resande gourmander tenderar att uppskatta variation när det kommer till deras mat- och dryckesupplevelser. Från små och informella till äventyrliga och mer lyxiga kulinariska upplevelser. Just denna trend backas upp av de, enligt undersökningen, 4 populäraste aktiviteterna inom matturism: besöka en restaurang ”för en minnesvärd upplevelse”, äta på en riktig fine-dining restaurang, avnjuta street food direkt på gatan och att besöka en känd restaurang eller bar.
Dessutom gillar resande gourmander att delta på mässor, mat- och dryckesfestivaler, besöka lantbruk och vingårdar, ta matlagningskurser och delta i guidade kulinariska turer.
4. Familj och vänner, recensioner online och sociala medier är det som påverkar resebesluten
Det som påverkar beslutet att besöka en destination är en rekommendation från familj och vänner enligt 61% av de tillfrågade. 53% av resande gourmander litar på recensioner online och 41% påverkas av inlägg på sociala media från familj och vänner. Vi litar på åsikter från de som står oss nära och matturismen är inget undantag från detta.
Sociala medier är fortsatt en viktig kommunikationskanal för turistdestinationer. Den mest effektiva marknadsföringen är gjord av den individuella resande individen som delar med sig av sina personliga upplevelser på sociala medier.
Enligt 2020 Food Travel Monitors undersökning så delar 85% av millennials och Gen Z hälften av sina upplevelser på sociala medier. Detta representerar stor potential för gratis och trovärdig publicitet för företag inom mat, restaurang- och barbranschen, som borde lägga extra resurser på att uppmuntra sina gäster att dela sina upplevelser på sociala medier.
5. Resenärer föredrar lokala, autentiska och socialt ansvarstagande matupplevelser
De dagar där de flesta turister föredrog trygga och standardiserade mat- och dryckesupplevelser är förbi. Nu söker de efter lokala, traditionella och autentiska rätter och drycker som ger dem en bättre förståelse för den lokala kulturen. Att kunna erbjuda en unik kulinarisk upplevelse som är knuten till en specifik region eller plats är ett måste för att skapa intresse hos den moderna resenären.
Utöver detta, så ökar viljan av att stötta socialt ansvarsfulla företag, där hela 63% av millennials försöker äta på ställen som kan uppvisa detta. Företag förväntas att både drivas ansvarsfullt och kommunicera till sina gäster om hur de tar just sitt sociala ansvar.
Dessa trender inom matturism representerar ett enormt tillfälle för tillväxt för turistdestinationer och företag inom mat- och dryckesupplevelser, förutsatt att de lyckas anpassa sin drift, kommunikation och marknadsföring till de ständigt föränderliga förväntningarna från kunderna.