Mer än gästfrihet

Här är en närmare titt på tre sätt en examen i hospitality management effektivt kan utrusta kandidater för karriärer som inte traditionellt förknippas med branschen, och ge dem möjlighet att lyckas inom en mängd olika yrkesområden.

Gästfrihetssektorn är dynamisk och mångfacetterad och omfattar en mängd olika branscher, inklusive boende, mat och dryck, resor, evenemangshantering, etc. Kärnan i varje hospitalityföretag är emellertid en önskan att skapa en unik och oförglömlig upplevelse där människor känner sig värderade, välkomnade och omhändertagna, vare sig det är på ett hotell, vid ett evenemang eller under en måltid. Detta öppnar upp en rad karriärvägar inom hotell, restauranger, medicin/sjukhus, catering och evenemangshantering, flygbolag, kryssningsfartyg, temaparker, äldreboende, wellness- och spaverksamheter med mera. Men tankesättet och de färdigheter som förvärvats under studier inom hospitality och sen tillämpas vid efterföljande arbetsplaceringar, visar sig också vara mycket värdefulla i branscher utanför gästfrihetssektorn. Här är några skäl till varför:

1. Värdet av ett hospitality-tankesätt i olika karriärer

Gästfrihet är inriktad på kunden: hur de välkomnas, hur deras upplevelse är och relationen som odlas genom den upplevelsen. Detta tänkesätt ligger till grund för alla program och kurser som erbjuds av Swiss Education Group skolorna.

Att lära sig att välkomna gäster till vår verksamhetsplats är en viktig del av praktiska servicekurser på våra skolor. När gäster välkomnats är det sen väldigt viktigt att erbjuda kunderna en unik upplevelse. Utformning av den optimala kundupplevelsen (CX) resulterar i att kunder vill komma tillbaka för mer och berätta för andra om sin upplevelse.

Alumnen Malvin Hartwell från SHMS Swiss Hotel Management School arbetar nu inom lyxvaruhandeln. ”När jag först var värd för en kund på Louis Vuitton, hällde jag upp champagnen som jag skulle gjort på ett femstjärnigt hotell. Butikschefen tittade på mig och frågade hur jag visste hur man gjorde det, och jag svarade: ‘Jag studerade gästfrihet, självklart, kan jag göra det här!’ Saker som kroppsspråk, hur vi står, hur vi pratar, det här är saker vi utvecklade tidigt i skolan. Min hospitalityutbildning gav mig enorm exponering och ett försprång när jag anslöt till arbetskraften. ”

Slutligen, i hjärtat av hospitality ligger vikten av att bygga långvariga relationer, något vi också uppmuntrar genom alla våra kurser. Att betona ett långsiktigt fokus snarare än kortsiktig vinst innebär att kunderna kommer att återvända, vilket är mycket mer lönsamt på lång sikt. Därför behandlas även ämnen som kundvård och nätverk i våra kurser. “Gästfrihet är en stor tillgång för arbete inom marknadsföring eftersom du lär dig att förstå människor”, reflekterar Nina Sophie Nest, en examinerad elev från HIM Hotel Institute Montreux, nu expert inom tillväxthackning för ett schweiziskt försäkringsbolag.

Om man tänker på hur gästfrihet är strukturerad kring dessa tre element, välkomsten, kundupplevelsen och relationen, är det lätt att se att det är detta som verkligen driver en verksamhet, oavsett bransch. “Våra studenter har möjlighet att tillämpa detta tankesätt på alla företag, efter att ha tagit hänsyn till sektorns särdrag”, säger Max Behesht, akademisk dekan från César Ritz Colleges Schweiz, Lucerne campus.

Detta tänkesätt, som lärs ut och perfektioneras i alla skolor i Swiss Education Group, ger kandidaterna en extra fördel i yrkesvärlden.

2. Ett brett utbud av specialiseringar

En annan anledning till att en utbildning inom hospitality kan leda till en mängd karriärer, både inom gästfrihetsindustrin och utöver, är möjligheten att skräddarsy en examen med specialiseringar eller tillvalsämnen. På HIM Hotel Institute Montreux kan exempelvis andraårs kandidatstudenter välja att specialisera sig i Ekonomisk Analys och Förmögenhetsförvaltning, Personalresurshantering, Lyxvarumärkeshantering eller Management inom seniorboendeindustrin. César Ritz Colleges Switzerland erbjuder tillvalsämnen som international business, entreprenörskap eller global e-handel.

Alla våra program utvecklar färdigheter i förhållandena mellan företag och kund samt företag och företag i en internationell miljö.

”Hotell är serviceorienterade, men ett hotell är trots allt fortfarande ett företag att driva, särskilt när det finns så många hotellmärken där ute att konkurrera med. För att klättra på ledningsstegen tycker jag att det är viktigt att vara utrustad med ett business-tankesätt mycket tidigt. ”

HIM Hotel Institute Montreux alumn Charlie Chan, pilot för Cathay Pacific Airways

Inom sitt sista studieår är studenter också förberedda på en mängd karriärer kring kursämnen som: hantering av informationsteknologi, organisatoriskt beteende och ledarskap, digital marknadsföring, detaljhandelsföretag för lyxvarumärken, inredning, ekonomisk analys och förmögenhetsförvaltning, företagslag, internationell politik, miljövetenskap, kost, hälsa och specialdieter, kulturell mångfald i organisationer och avancerat konsumentbeteende.

Kurser som marknadsföring, ekonomisk redovisning och företagskommunikation gjorde det möjligt för mig att få ett bättre grepp om marknadsföringsstrategier och komma på en stabil affärsplan för att utveckla min musikkarriär.

SHMS Swiss Hotel Management School alumn Yustin Ko, violinist, DJ och musikproducent

3. Överförbara färdigheter

Skolor på Swiss Education Group lär eleverna ‘livslånga färdigheter för yrkesverksamma, yrkeskunskap för livet’, relevanta för hospitality och utöver. De flesta företag letar nu efter välrundade medarbetare med relevanta mjuka färdigheter som språk- och kommunikationsförmåga, konflikthantering, teambuilding, förhandlingar och emotionell intelligens.

“Teamarbete i en internationell miljö, att vara medveten om olika kulturer och viktigast av allt – att kommunicera med människor och empatisera med deras situationer, är färdigheter som jag plockade upp genom att arbeta på hotell, vilka är mycket relevant för katastrofhjälp.”

SHMS Swiss Hotel Management School alumn V.R. Hari Balaji, utbildningsexpert inom katastrofhjälp

Karriärer utanför gästfrihetsbranschen där de överförbara livsfärdigheterna hos kandidater kombinerat med deras affärsmannaskap har visat sig vara framgångsrika.

”Passionen, uthålligheten och alla sömnlösa nätter som entreprenörer lägger i att bygga framgångsrika företag liknar mycket den träning jag fick under studierna och yrket i hospitalitysektorn. De interpersonella och kommunikationsmässiga färdigheterna som jag utvecklade har också hjälpt mig att hantera projekt effektivt ”, delar César Ritz Colleges Schweiz alumn Tharun Anto som grundade ett projektledningsföretag som implementerar cleantech-projekt i Indien.

HIM alumn Shyamla Nath är verkställande direktör för Women’s India Trust – en icke-statlig organisation som ger befogenheter för underprivilegierade kvinnor i Indien genom att ge dem enkel tillgång till utbildning, yrkesutbildning och sysselsättning. Hon delar några kloka ord: ”Ha alltid en positiv inställning. Håll ditt sinne, ögon och öron öppna så hittar du möjligheter att bygga dina passioner. ”

Att välja en karriärväg kan vara skrämmande. En examen i gästfrihetshantering ger studenterna självförtroende genom vetskapen att de har värdefull kunskap och praktiska färdigheter som är attraktiva för alla arbetsgivare. Tiden på en av våra skolor ger elever flera möjligheter att utforska vad de brinner för och att förvandla den passionen till en karriär.

Läs mer om vilka andra karriärvägar Swiss Education Group-studenter har valt.