19 juni 2018
Elena reser jorden runt med ett arbetsschema som passar henne.
Föreställ dig att du slutar ditt jobb för att resa jorden runt. Vi har nog alla drömt om det (bara att erkänna!) men inte lika många vågar genomföra det.
Efter 10 år i hotellbranschen och efter att ha jobbat med några av de bästa femstjärniga hotellen i världen har Elena hittat ett sätt att kombinera sin talang inom mobilt arbete vilket ger henne den personliga frihet hon söker.
För 9 månader sedan öppnade Elena ”5 Stars Training”, ett konsultbolag som erbjuder skräddarsydd utbildning och coachning för personer inom hospitality-industrin. Med fokus på försäljning, service, ledarskap, diplomatisk etikett och affärsetikett erbjuder hon kurser på engelska och ryska, helt anpassat efter varje kunds behov.
Vad var din motivation bakom att åka ut och resa under ett år?
Jag är en person som älskar att resa och verkligen mår som bäst när jag är på väg.
Sedan jag tog examen har jag alltid drömt om att åka iväg och resa ett år till platser jag aldrig tidigare upplevt. Men min karriär inom hotellbranschen var framgångsrik och jag fick nya möjligheter, så tiden verkade aldrig riktigt rätt.
Gnistan som fick mig att känna att det skulle kunna vara möjligt kom från en person i mitt nätverk inom hospitality. Hennes arbetsgrupp behövde utbildning inom telefon-etikett och hon kontaktade mig med vetskapen om att jag hade expertis genom min arbetserfarenhet. Eter att ha skapat en framgångsrik utbildning förstod jag att detta var något jag skulle kunna utveckla till en verksamhet som jag kan resa med.
Vid en ålder på 33, varför är nu den perfekta tidpunkten för dig att ta ett sabbatsår?
Efter 11 år i hotellbranschen har jag uppnått vad jag ville och lyckats med många av de professionella mål jag var ute efter att nå. Jag känner att jag i nuläget är i en position där jag har en stark förmåga och kunskap som jag kan dela med mig av, samtidigt som jag tror att jaf kommer att vara värdefull när jag återvänder till en heltidsroll som anställd.
Hur byggde du upp ditt företag på så kort tid?
Genom kontakterna jag hade från tidigare erfarenhet i branschen och alumni-verksamheten från Swiss Education Group hade jag omedelbart ett nätverk jag kunde jobba med. Till exempel, när jag först anlände i Colombia hörde jag direkt av mig till den lokala representanten för alumni-verksamheten som kunde hjälpa mig.
Nätverket som vi skapade i Schweiz är fantastiskt – var jag än går försöker jag hitta alumnis. Det är så jag fått mina första kunder.
Vad är dina planer efter att detta år är färdigt?
Jag har fortfarande inte bestämt mig vad gäller mina långsiktiga planer. Att driva sin egen verksamhet skapar mer frihet men mindre säkerhet. Varje dag behöver jag vara proaktiv eftersom jag aldrig kan vara säker på när nästa intäkt kommer. Jag har lärt mig mycket på en kort period och jag har insett hur mycket jag gillar att göra utbildningar. Jag tror att jag i framtiden vill fortsätta driva denna verksamhet vid sidan av – om jag någonsin slår mig till ro någonstans det vill säga.
Hur har dina studier på Hotel Institute Montreux hjälpt dig att nå dit du är idag?
HIM var en av de bästa erfarenheterna i mitt liv! Att leva och studera i Schweiz var en magnifik upplevelse. Jag tror att den viktigaste delen av min schweiziska utbildning var den praktiska delen av mina studier inom business.
Som en alumn från HIM kommer du alltid att veta hur du ska lösa en situation tack vare all den praktiska erfarenheten du får på skolan även om du inte jobbat i branschen tidigare.
Jag minns fortfarande min första dag på jobbet inom Front Office som Guest Service Officer. Jag kunde systemet och jag visste hur jag skulle utföra jobbet redan första dagen. Det var väldigt enkelt för mig, jämfört med mina kollegor som inte hade samma utbildning.
Elena Drozd examinerades 2007 med ett Post Graduate Diploma i Hotel Management
Artikel översatt från engelska till svenska. Om du vill läsa originalartikeln på engelska så hittar du den här