Ingen bransch drabbades hårdare av pandemin än hotell- och restaurangbranschen. Och ingen har upplevt en så stark återhämtning. Det är ett bevis på hur viktig rese- och besöksnäringen är för våra liv och relationer. Den nya utmaningen är nu hur man ska bemanna för att möta efterfrågan från resenärerna utan att offra själva upplevelsen.
Arbetstillfällena inom besöksnäringen har återhämtat sig sedan april i USA. Maj månads jobbrapport visade att 5,5 miljoner jobb inom besöks- och turismnäringen återskapades sedan pandemin. Nu när delstaten New York och Kalifornien har öppnat igen från och med juni, skapas arbetstillfällen inom hotell- och fritidssektorn mycket snabbare än vad de kan tillsättas.
Det är som om vi går från en kris till en annan.
Medan många kommentarer har fokuserat på de faktorer som påverkar de enklare lediga jobben, har jobben högre upp på karriärstegen inom hotell- och restaurangbranschen också varit svåra att fylla.
Välutbildad personal inom hotell- och restaurangbranschen har några av de mest efterfrågade färdigheterna i alla branscher. Under det senaste året har många rekryterats till andra sektorer. De erbjuder nu resort-liknande upplevelser i lyxiga pensionärsboenden med fortsatt vård eller förvaltar relationer och tillgångar för välbärgade personer. Det finns många tjänster som kräver samma talanger som de som kallas för att fylla en femstjärnig semesteranläggning, leverera VIP-gästupplevelser eller servera grupper från 40 till 400 personer.
Jämfört med förra året har situationen förändrats dramatiskt. Medan våra studenter för ett år sedan kämpade för att hitta praktikplatser som var få och få inom besöksnäringen, har de i år lyxen att välja. Vi får samtal från våra affärs- och industripartners som har en enorm aptit på att hitta talanger.
Förutom ledarskaps- och entreprenörsfärdigheter betonar utbildningarna inom hotell- och restaurangbranschen mjuka färdigheter, som är fördelaktiga även i de mest tekniska yrkena som programvaruteknik.
De åtta viktigaste egenskaperna är klassiska mjuka färdigheter, inte tekniska färdigheter.
En banbrytande rapport kom ut från Google 2013. Den globala teknikjätten undersökte vilka färdigheter som är mest förknippade med karriärframgång bland dess ingenjörer. Google fann att de åtta viktigaste egenskaperna var klassiska mjuka färdigheter, inte tekniska färdigheter. Fantastiska kodnings- eller dataanalysförmågor var inte lika avgörande som bland annat stark kommunikation och lyssnande, emotionell intelligens, empati, kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga.
De överförbara färdigheter som vi lär ut i våra skolor är mycket inriktade på kund- och mänskliga gränssnitt som värderas högt.
Detta är en av anledningarna till att vårt Hotel Institute Montreux erbjuder en Bachelor of Business Administration-examen med en schweizisk ”hospitaly touch”. Programmet levereras i samarbete med Northwood University, ett privat universitet i Midland, Michigan. Studenterna väljer en av fem specialiseringar som godkänts av branschen, inklusive förvaltning av lyxvarumärken, finansiell analys och förmögenhetsförvaltning, humankapital och utveckling, äldreboendeindustrin och franchiseföretagsledning. Dessa specialiseringar har en mycket naturlig koppling till besöksnäringen och fokus på kunden samt mjuka färdigheter som bara hospitality-studier kan ge.
Den kraftigt ökande efterfrågan på välutbildade akademiker inom hospitality management har skapat bråda dagar hos lärarna, i vår allians av fyra topprankade skolor. Vi är Schweiz största privata utbildare, med nästan 40 års erfarenhet av hospitality, affärsverksamhet och kulinarisk utbildning och 6 000 elever.
För att möta den situation som råder i USA och för att förbereda oss för den våg av rekrytering av arbetskraft som sveper över resten av världen, är vårt fokus fortfarande på ledarskap och entreprenörskap.
Vi erbjuder redan ett accelererat treårigt utbildningsprogram som hjälper våra studenter och branschen att hitta och få talanger snabbare på plats. Vi har ett nära samarbete med rekryterare inom industrin och marknadsför lediga platser till vårt nordamerikanska alumnnätverk.
Mina kollegor och jag känner att det är bråttom 2021 att ta fram nästa generation av ledare inom gästfrihet och gastronomi har aldrig varit viktigare än nu.
Vår betoning på praktisk erfarenhet från den verkliga världen, med krav på minst två praktikperioder i alla våra grundutbildningar, garanterar att våra utexaminerade studenter också kan bidra direkt från det ögonblick de anställs. Även om många av våra praktikplatser har varit på schweiziska hotellverksamheter kan vi samarbeta med arbetsgivare i Nordamerika för att placera studenter som är sugna på internationella erfarenheter.
Vår studentkår är internationell och kommer från över 100 länder med en majoritet som är mer än duktiga på engelska, som är vårt undervisningsspråk.
Som en global ledare som erbjuder utbildning inom hotell- och restaurangbranschen till tusentals ivriga och kvalificerade studenter varje år, har det aldrig varit mer angeläget för mig och mina kollegor att under 2021 producera nästa generation av ledare inom hotell- och restaurangbranschen. Ni som arbetsgivare och rekryterare ska veta att världens utbildare inom hotell- och restaurangbranschen står bakom er. Vi är redo, villiga och tillgängliga för att samarbeta med er för att hjälpa till att möta detta ögonblick.