Ny på jobbet och dags att prestera? Alla har vi varit ”den nya tjejen/ killen” men hur överträffar man egentligen förväntningarna? Hotel Institute Montreux alumnen Frida Sjöblom har listat 3 tips som har hjälpt henne i karriären:
Försök lära känna alla
Jag jobbar inom hotellvärden och här är det superviktigt att lära känna allt från receptionister, housekeeping, servitriser till din chef. Om du arbetar på ett stort kontor där du förväntas samarbeta med dina kollegor är det viktigt att få en förståelse över hur alla är och vilka personligheter det finns i avdelningen. Du lär definitivt träffa någon som du kommer överens med lite extra och det är alltid skönt att ha någon som kan hjälpa dig när det behövs, speciellt i början.
Gå inte ut för hårt!
Visst, du måste visa vad du kan och att din arbetsgivare har gjort rätt i att anställa dig men det är viktigt att hitta en bra balans så att det inte blir för mycket i början. Då kan de andra anställda känna sig lite obekväma och det blir en obalans i teamet. Man vill gärna visa upp vad man kan och sina idéer men det är viktigt att hitta en bra balans med sin chef.
Lär känna kulturen
Lära känna kulturen på arbetsplatsen, då blir det mycket lättare att förstå dina medarbetare och du kommer att ha det mycket roligare på jobbet. Jag har lärt mig hur olika kulturer fungerar efter praktikperioder i utlandet samt mitt nuvarande jobb i Prag. När jag var i St Lucia (Västindien) så lärde jag mig att folket där är mycket mer avslappnade och inte lika stressade som i Paris. Det är något jag har haft stor nytta av i min framtida karriär.