HIM alumnen och numera marknadschef belyser den växande efterfrågan av kunskaper inom digital marknadsföring i hospitality branschen.
Under de senaste 7 åren har alumni studenten Kristina jobbat professionellt med marknadsföring inom hospitality. Både för stora- och familjeägda bolag. Med fokus på alla de olika delar som digital marknadsföring består av. I denna intervju ger Kristina oss en inblick i livet som digital marknadsförare och utforskar varför digitala kunskaper är så hett eftertraktade och ovärderliga för en karriär inom marknadsföring.
Vad fick dig att börja studera Hotel Management?
Jag växte upp till att bli en riktig mat-entusiast och älskar att gå på restaurang. Men det var spänningen av att bo på hotell varje gång min familj åkte på semester, som hade störst inverkan på mig. Det jag fantastiska jag kände för mat och den spännande upplevelse som hotellen gav mig gjorde att jag valde att studera hospitality. Schweiz har ett av Europas bästa utbildningsystem och rankas som ett av de länder i världen med högsta levnadsstandard. Så beslutet att flytta till hit för att studera var inte svårt.
Vilka kunskaper behöver man för att kunna jobba med digital marknadsföring?
Digital marknadsföring erbjuder en rad olika roller och områden att jobba med som kräver olika typer av färdigheter. För 2019, är några av de mest efterfrågade kunskaperna på marknaden social media, content skapande och dataanalys. Vilket är perfekt för de som vill jobba mot den mer kreativa och sociala sidan av digital marknadsföring. Men även tekniska kunskaper så som SEO, SEM och betald marknadsföring. Då dessa är de mer vinstdrivande delarna, då 93% av alla affärer börjar genom en sökmotor. Lika viktigt är även content- e-mail och mobil marknadsföring tillsammans med grundläggande kunskaper inom grafisk design.
Det kanske känns som mycket, men oftast så blir man expert på ett av dessa områden. Men, om man vill leda en digital marknadsavdelning så måste man ha kunskap och erfarenhet inom alla dessa.
Vad är det du gillar mest med ditt jobb?
Jag älskar att jobba med digital marknadsföring då det är ett spännande yrke med stor variation i hur du kan växa i din karriär. Det är väldigt spännande att vara en del av ett företags tillväxt och att utbilda deras kunder om en produkt eller service på ett sätt som kan hjälpa lösa deras problem. Det är även ett yrke där jag kan utöva mina kreativa och analytiska sidor.
Vad är den största utmaningen i att jobba med digital marknadsföring?
Eftersom den digitala världen är väldigt föränderlig, där trender svänger snabbt. Om du inte är påläst på dessa trender så är det väldigt lätt att halka efter. Och att vara efter i digital marknadsföring kan leda till försämrat resultat av just din marknadsföring och vinst.
“Enligt 2018 års rapport om trender inom rekrytering av marknadsförare, så är behovet av yrkesverksamma med kunskaper av digital marknadsföring stort. Hela 45% av de tillfrågade företagen vill anställa fler”.
Detta ger de som studerar digital marknadsföring ett unikt försprång på arbetsmarknaden. Att studera till en karriär där behovet efter dina kunskaper är större än det utbud som finns tillgängligt på marknaden idag, är alltid en smart idé. Om du jagar en karriär i digital marknadsföring eller vill bredda dina kunskaper i ämnet, så har jag några goda råd:
- Investera tid i att bygga dig en närvaro i sociala medier och jobba på dina följare på Facebook, Instagram, Twitter mm.
- Skaffa en hemsida eller blogg och lägg ut artiklar på LinkedIn och var med i relevanta diskussioner online för att dela dina kunskaper inom digital marknadsföring (du kommer bli förvånad i hur mycket du kan lära dig genom att utbilda andra!)
- Gå onlinekurser och skaffa certifiering i områden som Google Analytics.
- Gå på relevanta träffar och möten för att lära dig nya saker och finslipa dina nuvarande färdigheter.
Vad är nästa steg i din karriär?
Som yrkesverksam inom hospitality branschen, så har jag haft möjligheterna att jobba med stora företag som St. Regis och Forbes privatägda egendomar med femstjärnor. Jag har hjälpt till att lansera ett nytt hotell, re-brandat ett existerande hotell och satt digitala strategier för att skapa varumärkeskännedom och säljkonvertering.
Med alla de erfarenheter som jag har fått hittills så har jag faktiskt valt att ta steget från hospitality till mitt nästa steg i karriären – semi-startupvärlden. I mitt nya äventyr så vill jag hjälpa företaget att bygga upp sitt digitala marknadsförings team, skapa bra strategier och lojala kunder samt försäljning.
Som svar på den populära frågan ”vart ser du dig själv om 5 år?” skulle jag svara:
”Jag ser mig själv som en framgångsrik ledare av en digital marknadsavdelning, på ett bra företag med fantastisk företagskultur och med en bra produkt som tillför något bra till konsumenten.”. Jag säger alltid att ”utbildning är nyckeln till framgång” och att investera i dina egna kunskaper är den bästa investeringen som du kan göra.
”Utbildning är nyckeln till framgång och att investera i dina egna kunskaper är den bästa investeringen som du kan göra.”
Kristina examinerades från Hotel Institute Montreux 2012 med en Bachelor i Business och Hospitality Management. Hon jobbar idag på Capillus som Senior Digital Marketer.