En pratstund med en student vid Culinary Arts Academy från Sverige/Thailand
Thanida Miyai gör praktik på det lyxiga Four Seasons Hotel i Bangkok och med sig all kunskap innan hon återvänder till Culinary Arts Academy campus för termin tre. Med en personlighet som är lika söt som hennes bakverk säger Thanida att det inte finns något bättre än att baka en tårta och få ett leende tillbaka.
Vi satte oss ner för att prata om lärdomarna och utmaningarna från hennes praktik i Asien, om att bo och studera i Schweiz och om hennes planer för framtiden. Läs vidare i intervjun nedan!
Hej, Thanida! Berätta lite om din personlighet.
Folk säger att jag är en person som de känner sig bekväma med och kan lita på, och jag ser mig själv främst som en lagspelare. Att arbeta tillsammans tror jag leder oss längre i livet än att spela solo. Dessutom älskar jag att utforska det okända, både världen omkring mig och vägarna i min karriär… Jag älskar bara känslan när man lär sig något nytt!
Varför valde du att studera vid Culinary Arts Academy i Schweiz?
Jag kom till Schweiz för att studera bageri och konditori, eftersom jag inte trodde att jag kunde skaffa mig de färdigheter och kunskaper jag sökte hemma. Efter att ha undersökt de många kulinariska skolorna i Sverige och sedan i hela Europa kom jag fram till att ingen av dem erbjöd det jag sökte.
Cesar Ritz och dess Culinary Arts Academy fångade däremot min uppmärksamhet på grund av den variation av kulinariska tekniker som de lärde ut till sina elever, särskilt under termin tre.
Vilken typ av inverkan skulle du vilja ha på ditt område i framtiden?
Jag är inte säker på om jag kan göra någon större skillnad inom det kulinariska området. Men för varje bakverk jag färdigställer är min förhoppning att den gör någons dag bättre. Som en person som har bakat som hobby finner jag sann lycka i att se andra människor njuta av mina bakverk.
Nu när du har studerat vid Culinary Arts Academy Switzerland i två terminer, är du nöjd med ditt val?
Absolut. Som hemmabagare fanns det en gräns för hur mycket jag kunde lära mig på egen hand. Jag undrade ofta varför mina tårtor inte blev likadana även när jag gjorde allting på samma sätt. Att komma till den här skolan har gett mig alla svaren.
Jag har lärt mig att något så grundläggande som hur man vispar ägg kan göra stor skillnad på hur bakverken blir, hur brödet blir kompakt när man knådar degen för länge och så mycket mer. Den här typen av kunskap har hjälpt mig att skapa bakverk av högre kvalitet, och ju mer jag lär mig, desto bättre blir mina skapelser.
Jag skulle säga att det är ett av de bästa valen jag har gjort att komma till Culinary Arts Academy Switzerland.
Det är fantastiskt att höra! Skulle du kunna dela med dig av hur det är att bo och studera på Culinary Arts Academy Switzerland?
På Culinary Arts Academy Switzerland är du omgiven av välkomnande och hjälpsamma människor från hela världen. Jag har snabbt fått många vänner eftersom vi alla delar en passion för kulinarisk konst.
Skolans personal är mycket tillmötesgående. De försöker svara på alla dina frågor, och om de inte kan det hänvisar de dig till någon som troligen kan det. Kockinstruktörerna är alltid tillgängliga när du har frågor till dem, och karriärcoachen hjälper dig att välja rätt karriärväg, oavsett om du vill prova att arbeta i ett litet bageri eller på ett femstjärnigt lyxhotell.
Och till råga på allt erbjuder skolans läge en hisnande naturskön utsikt!
Hur hjälpte din skola dig att välja praktikplats?
När det var dags att bestämma var jag skulle göra min praktik ville jag välja klokt. Jag ville använda denna möjlighet för att få så mycket kunskap som möjligt när det gäller tekniken och lära mig hur man arbetar i ett professionellt köks-team.
Som tur var hade vi vår karriärcoach, som ofta skickade ut e-postmeddelanden om olika ställen som hade lediga tjänster, och skolan organiserade också olika rekryteringsevenemang där vi kunde träffa representanter för de många framstående restaurangerna. Det var en enorm hjälp från akademin.
Varför lägger skolan enligt dig så stor vikt vid praktikplatser?
Det finns många saker på en arbetsplats som man inte kan lära sig i skolan. Jag tror att min skola också inser det och strävar efter att ge oss en allsidig utbildning genom att hjälpa till att hitta praktikplatser som bäst passar elevernas mål.
I skolan har du en lärare som stöder dig och hjälper dig att lösa varje problem som du stöter på. Men genom att praktisera på ett femstjärnigt lyxhotell, där gästerna kan få vad de förväntar sig och mer därtill, har jag själv lärt mig att man måste kunna fatta snabba beslut och hitta lösningar på utmanande förfrågningar när som helst, ofta helt på egen hand.
Varför valde du att göra praktik i Thailand och hur stämmer det överens med dina yrkesmässiga mål för framtiden?
Jag har alltid drömt om att öppna ett eget konditori i mitt hemland Thailand. Jag ville bekanta mig med den nuvarande standarden för bakverk i Thailand och lära mig hur de lokala bakverkstrenderna är jämfört med Europa.
Anledningen till att jag valde det lyxiga femstjärniga Four Seasons Bangkok, i synnerhet, var på grund av deras idé om gästfrihet. Deras motto är att bemöta andra, oavsett om det är en gäst, kund, affärspartner eller kollega, som du skulle vilja att de bemöter dig. Och det är ett ideal som jag delar med Four Seasons.
Skiljer sig köksmetoderna i Thailand från dem i Europa?
En sak som jag lade märke till var att i Europa bär man inte ofta handskar när man gör bakverk. I skolan fick vi lära oss att tvätta händerna innan vi hanterar mat, till exempel när vi skär frukt för att dekorera kakor, men i Thailand använder de handskar i stället.
Four Seasons tar hygienen på stort allvar. Om kunden ser att du inte bär handskar kan de ifrågasätta platsens hygien. Det är dock förståeligt eftersom Thailand är ett varmt land där bakterier kan föröka sig på grund av värmen.
Kan du berätta om en dag under din praktik på Four Seasons Bangkok?
Varje dag är likadan men… annorlunda! Det tar ungefär en timme att ta sig till jobbet med Skytrain från där jag bor. När jag kommer fram till hotellet går jag till mitt skåp och byter om till hotelluniformen.
Eftersom jag är tilldelad bakverk för hotellets lounge-outlet börjar mitt arbete med att göra klart de bakverk som ska skickas till kaféet klockan nio på morgonen. Efter det är det dags att göra bakverk till lobbyloungen och kontrollera utställningsföremålen. Sedan kontrollerar jag den så kallade Mise en place*-listan och ser vad som tar slut i vårt försäljningsställe för att beställa nya förnödenheter.
*DE FEM STEGEN TILL MISE EN PLACE
1. Känn till ditt recept (ingredienser, verktyg och nödvändiga tillagningstider).
2. Förbered ingredienserna (rengör, skär dem i skivor, gör dem till köttfärs osv.).
3. Ordna ingredienserna.
4. Förbered arbetsytan.
5. Ordna köksredskap
Därefter går jag vidare med uppgifterna. Vanligtvis gör jag inläggningar, svampar, ganache eller glasyrer till vår outlet och sätter ihop olika kakor (det är mycket likt det vi gjorde i skolan, bara i större skala). Så brukar en dag se ut. Åh, och det finns också två 30-60 minuters matpauser emellan, eftersom vi har 10 timmars arbetsdagar.
Du sa att varje dag också är annorlunda. Vad menade du med det?
Ett så stort hotell som Four Seasons har alltid någon form av evenemang eller show. Om det till exempel är ett fem dagar långt evenemang för ett klädmärke kan de beställa bakverk till sina gäster. För att förbereda oss måste vi ofta arbeta en hel vecka innan.
Du förstår, när det planeras ett stort evenemang erbjuder hotellet kunden en matprovning. När kunden är nöjd med produkten börjar vi göra förberedelser. Sådana engångsevenemang är alltid stressiga för vårt försäljningsställe eftersom vi måste producera bakverk för evenemanget utöver att kontrollera lagret i vårt vanliga försäljningsställe. Men det gör att det är roligt att arbeta här. Ingen vill ha samma arbetsdag varje dag!
Vad har du lärt dig under din praktik på Four Seasons?
Jag har lärt mig mycket om att arbeta i köket – allt från att förutse efterfrågan till att effektivt sätta ihop maträtter. Den viktigaste läxan var dock att lära sig de högsta hygieniska normerna. Skolan har lärt oss mycket om det, men det är något som man glömmer mest när det väl blir fullt upp i köket. Man blir så fokuserad på att göra klart bakverken att saker som att märka produkterna eller FIFO** alla produkter man tar kan glida ur minnet från tid till annan.
**FIFO – “First in, first out”-metoden, där du placerar de produkter som du har tagit ut längst fram så att nästa person vet att de redan har öppnats/används.
Tack, Thanida, för det fina samtalet! Vi önskar dig all lycka till och förhoppningsvis blir det i ditt nyöppnade konditori nästa gång vi träffas!
Läs mer om Thanidas utbildning: