Det var för att ändra synen på hotell- och restaurangbranschen som Hotel Institute Montreux alumnen och årets unga branschstjärna Tess Humble Dillner, tillsammans med sina branschkollegor startade nätverket Young Creative Hospitality Leaders (YCHL) med ambitionen att behålla och locka fler unga till branschen. Men vart började intresset för besöksnäringen och varför har gemene man fått fel syn på branschen?
– Jag kände redan i tidig ålder att jag ville studera hotel management men visste inte riktigt vad det innebar, säger Tess.
Tess startade sin bana inom hotell- och restaurangbranschen redan vid 17 års ålder. Rollen som servis på Svenssons Krogar i Uppsala ledde till större ansvar och snabbt blev hon driftchef för stadens Saluhall samt nattklubbschef för Natt @Saluhallen. Efter en hel del erfarenhet från golvet lockade nu hotellstudier i Schweiz. Men räcker det inte att jobba sig uppåt i denna bransch?
– Visst, man kan jobba sig uppåt och få praktisk erfarenhet men för att förstå helheten krävs det något mer. Min erfarenhet från Schweiz samt mina praktikperioder på The Dorchester i London har varit avgörande för mig. När man utbildar sig inom hotell får man lära dig både de strategiska och de operativa delarna. Ett bredare perspektiv behövs för att förstå helheten och förmågan att skapa nya och innovativa upplevelser för gästen.
Efter sin examen från Hotel Institute Montreux flyttade Tess tillbaka till Sverige och gick tillbaka till Svenssons Krogar som driftchef för samtliga restaurangenheter. Men hon saknade hotelldelen och gick vidare till Clarion Arlanda som driftchef för restaurangen. Via Clarion Arlanda hamnade hon senare på Nordic C och Nordic Light där hon idag axlar rollen som Food & Beverage Manager.
– Det bästa med hotell och restaurangbranschen är att som ung få möjlighet att ta mycket ansvar. Utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Det är häftigt att se sitt team växa i sina roller. För mig är förmågan att samarbeta med dem viktigt. Det går sällan att springa själv mot målet med ett gott resultat. Man blir mycket mer effektiv tillsammans med andra.
Innan 2023 kommer 50 000 ytterligare tjänster behöva tillsättas i svensk besöksnäring men det finns en problematik att attrahera ungdomar till branschen. Varför är det så?
Tess menar att ryktet om låg lön och obekväma arbetstider sätter käppar i hjulet för många som till en början är intresserade av branschen och dessutom skulle passa perfekt i rollen. Det gemene man tror sig veta om möjligheterna inom hotell- och restaurangbranschen är inte ens en tredjedel av allt som finns. Hon ber oss kolla en trappa upp där vi hittar mycket mer; sälj, marknadsföring, finans.
– Något annat som är viktigt att tänka på för alla oss som brinner för branschen är när personal inte blir schysst behandlade av sina arbetsgivare. Hur ska vi då kunna uppfattas som en seriösa? Det är mitt ansvar som ledare att lyfta branschen och se till att inspirera alla verksamma att faktiskt ta sitt ansvar på allvar.
Och det är just synen på branschen Tess och hennes branschkollegor försöker ändra på. Nätverket Young Creative Hospitality Leaders (YCHL) sammanför fyra gånger per år unga ledare mellan 23 – 29 år från svensk besöksnäring. Framgångsrika förebilder bjuds in tillsammans med föreläsare och ledare från andra branscher i syfte att skapa diskussioner kring hur man lockar fler unga till roller inom hotell & restaurang men också hur man får dem att stanna kvar. För sitt initiativ blev Tess tidigare i år utsedd till årets unga branschstjärna för sitt engagemang.
– Det är alltid kul att få erkännande för något bra man gjort och som man dessutom brinner för, avslutar Tess.