För Rahul Mark banade en internationell och färgstark karriär vägen för hans framgångsrika konsultföretag i Indien.
Från Disney World till Las Vegas – med en avstickare som professionell golfare. Rahuls karriär inom service och management har tagit honom genom flera färgstarka yrken och format honom till den entreprenör som han är idag.
Hur hjälpte det tyska språket dig att få ett jobb på Disney World?
En rekryterare från Disneys kryssnings- och destinationsavdelning kom till César Ritz Colleges i Schweiz och letade efter tyskspråkiga studenter. Jag blev erbjuden ett jobb hos Disney World när jag gjorde min praktik hos Sulzer i Zürich – där jag även lärde mig språket. Jag jobbade på Disney World i ungefär fyra år och sen bestämde jag mig för att vidareutbilda mig. Jag började på UNLV i Las Vegas samtidigt som jag jobbade deltid i baren på Four Seasons. Efter att jag examinerats så började jag på Four Seasons ledarskapsprogram och fortsatte jobba för dem i fem år innan jag började ett av deras hotell i Austin.
Vad har Keanu Reeves med att göra att du blev professionell golfare?
När jag jobbade i Austin så fastnade jag helt för golf. Jag hade privilegiet att träffa kändisar som just Keanu Reeves, men även Woody Allen och Bruce Willis. De slog vad om att jag skulle återvända till Indien för att spela golf professionellt.
“Keanu Reeves gav mig faktiskt ett set med golfklubbor! Det var så jag bestämde mig för att flytta hem och spela golf professionellt.”
Jag spelade som proffs fram tills jag var med om en alvarlig olycka som gjorde mig sängliggandes i två år. Efter min skada kunde jag varken spela golf eller återvända till USA då mitt visum hade gått ut.
Hur fick alla dessa erfarenheter dig till att bli F&B konsult?
Under tidigt 2000-tal så växte hotell- och servicebranschen i Indien långsamt. Folk reste utomlands och fick nya insikter – men kunskapen fanns inte. Som en person inom service och specifikt med erfarenhet och utbildning inom Food & Beverage, så började jag prata och ge råd till människor och det blommade sedan ut till en konsultverksamhet.
”Att ha en bakgrund i schweizisk hotell- och serviceverksamhet har gett mig en tydlig spets i min karriär idag. Det är tack vare den uthållighetsprövning som vi genomgick. Tiden i Schweiz lärde mig massor om hantverket, känslan för detaljer och vikten av disciplin. Jag har vävt in dessa värderingar i varje steg i min karriär.”
Efter att ha jobbat i branschen i över 22 år så kände jag att det var rätt tid för mig att börja dela med mig av min kunskap och erfarenhet från konsultande. Jag har sett massor av ägare med mycket pengar, men de saknar rätt information och kunskap för att lyckas i sin verksamhet. Och det är där jag kommer in.
Vad är beståndsdelarna för en framgångsrik Food & Beverage verksamhet?
Det är tre beståndsdelar: bra mat, bra miljö och en bra upplevelse. Upplevelsen börjar direkt vid ytterdörren när kunden kliver in – från hur personalen bemöter dig till hur maten säljs till dig. Allt handlar om upplevelsen. Det är människorna som gör skillnaden.
“I Indien har vi fortfarande det brittiskt-koloniala tankesättet. När vi ser en kypare så tänker vi att det är ett jobb av lägre rang – men jag tror att det kommer ändras. För att bli en framgångsrik restaurang i Indien idag är ditt team av service-personal en avgörande faktor för framgång.”
Hur kan en restaurang hålla sig relevant i en konkurrensfylld marknad?
Med sociala medier som Facebook och Instagram letar folk hela tiden efter trendiga ställen att besöka. Din restaurang kan vara trendigt nu, men om sex månader kan intresset ha svalnat av.
”Du måste hela tiden utvecklas och vara innovativ. Du kan inte säga jag har bra mat så jag kommer fortsätta så här i 10 år.”
Det beror också på vilka som är din målgrupp. Om det är millennials så måste du konstant hålla dem intresserade. Om du vill attrahera folk som är 40- eller 50 år som vill gå till samma restaurang de gick till för tjugo år sedan, så måste du fortsätta hålla samma standard. Du måste konstant vara på tårna, både bokstavligt och figurativt sett.
Berätta om ditt senaste projekt The Bier Library
Bangalore var känt som pub-staden i Indien under 80- och 90-talen, men den kulturen försvann. 2007 till 2008 så började trenden att brygga eget öl komma och den har sedan dess återupplivat Food & Beverage kulturen i stan.
Vi öppnade The Bier Library för att servera öl som hantverk och med modern indisk mat med en twist. Det vi ville skapa var en avslappnad miljö där folk kan komma i sina flip-flops – helt opretentiöst. Det fanns inte i Bangalore förut. Vi har varit igång i cirka fem månader och vi ser en stark tillväxt i form av intäkter och det kommer att växa ännu mer. I snitt så serverar vi 400 – 500 kunder om dagen. Det har varit mycket förändring i brygg-branschen och jag ser en tydlig ökande trend.
Har du några råd till blivande yrkesverksamma och ägare inom Food & Beverage?
Om du vill leva detta livet så måste du ha passion. Förvänta dig långa arbetsdagar och förvänta dig inte resultat direkt.
“Ge branschen tio år av ditt liv och du kommer få igen det senare. Var alltid professionell och var villig att lära dig både själva affären och branschen i sig.”
Om du är en Food & Beverage ägare så kan du inte se på din verksamhet som en investering för aktiemarknaden. Tänk på vad som är skalbart och hur du kan tjäna mer pengar. För det är en bra marknad – Food & Beverage kommer alltid att finnas. Till sist, ha tålamod, uthållighet och mycket passion.
Rahul Mark tog examen från Cesar Ritz Colleges Switzerland 1997 med en kandidatexamen i restaurang management och Food & Beverage management.