Världens bästa bartender delar med sig av sin passion för drinkar

colin-field-best-bartender-bar

Hur du gör och säljer den perfekta drinken med Colin Fields.

Colin Field, huvudbartender på Hemingway Bar på Ritz Paris är välkänd som en av de bästa bartendrarna i världen. Varje år återvänder han till César Ritz Colleges för att ge en mycket informativ och underhållande lektion i mixologi.

César Ritz Colleges Switzerland är en viktig del av Ritz-familjen. Ritz är synonymt med klass, stil, excellens och service och jag hoppas kunna sprida passionen som gör Ritz till Ritz till alla studenter.

Akedemiker, historiker, bon vivant, världsresenär – bartender. Hur du än vill beskriva Colin Field är det sannolikt att han – om du någonsin får chansen att träffa honom – kommer lära dig något som du inte visste, bidra till ett leende på dina läppar och skapa ett intryck som stannar kvar länge. Alltihop medan han serverar den perfekta drinken du inte ens visste att du behövde.

Om hur du gör den perfekta drinken…

Alla de bästa drinkarna har enbart tre ingredienser. Trots att det finns några undantag har de mest populära drinkarna som överlevt en lång tid levt upp till den här regeln.

För att skapa en välbalanserad drink behöver du överväga vilken grund-alkohol du ska använda som stjärnan i drinken, och de två återstående ingredienserna varav en ska skapa doft och smak och en ska skapa textur.  Till exempel i drinken Manhattan är whiskyn basen och Bitter parfymerar det hela medan texturen kommer från Vermouth.

bartender-guy-pouring-cocktail

Vad gäller frågorna du bör ställa innan du gör en drink…

Att skapa den perfekta drinken handlar inte om just drycken, utan om personen som ska ha den. När jag skapar drinkar för helikopterpiloter insisterar jag på att följa med dem upp i helikoptern innan för att lära mig om dem. Att förstå människorna du serverar är en nyckelkomponent i vilken drink som helst och detta kommer ner till ett par enkla faktorer.

  1. Hur gamla är de?
  2. Vad jobbar de med?
  3. Vad har de på sig?
  4. Vad gjorde personen 30 minuter innan de anlände?
  5. Vad är ditt mål med att göra en drink åt den här personen?

bartender-guy-pouring-cocktail

Om hur du säljer en drink…

En skicklig bartender tar aldrig order. En bartender behöver kontrollera baren och därmed beställningarna som kommer in för att försäkra sig om att allt löper på som ett väloljat maskineri. Av den anledningen behöver du förstå och övertyga kunden om vad de vill ha och behöver till och med innan de vet det själva.

För att sälja en drink behöver du förstå kundens fantasi och skapa förutsättningarna.

  1. Sätt scenen genom att beskriva glaset som drinken kommer att serveras i
  2. Bidra med detaljer om alkoholen
  3. Beskriv utseendet och upplevelsen av drinken
  4. Förklara smak och doft
  5. Dela med dig av en person åsikt om drinken

Angående hans personliga val av drinkar…

Drinken jag beställer beror på hur jag klär mig.

Om jag har på mig en tweedjacka, manchesterbyxor, bruna skor och ett brunt skärp skulle jag beställa en bourbon Manhattan.Om jag var fast på en öde ö och var tvungen att välja en drink att dricka varje dag skulle jag välja Calvados och Champagne-drinken Serendipity.Naturligtvis skulle jag aldrig dricka en martini om jag inte har på mig kavaj och slips.

Om vikten av utbildning…

Mixologi är ett hantverk, och när en riktigt skicklig bartender har rätt träning och utbildning bakom sig blir det till en konstform.

Om du är bartender i Frankrike finns det en examen du kan ta på prestigefyllda Sorbonne University. Det är det första landet i världen att erkänna professionen och under mer än 10 år jobbade jag tillsammans med utbildningsministern för att få detta erkännande – något jag tror passionerat på. Varje medlem av mitt lag gick på Hotel School och har en så kallad “Meilleures Ouvriers de France”-utmärkelse.

reading-book-flipping-pages

Angående livet som internationellt känd bartender…

Mitt professionella liv är väldigt varierat. Jag har jobbat på Orientexpressen, privata båtar och nyligen började jag jobba på Premier Class på flyg hos SAS Air France.

Ritz handlar om att njuta av människorna och passionen och jag är deras ambassadör. Det kan vara väldigt glamoröst ibland.

Vad gäller vikten av att kommunicera en känsla…

När jag skapar någonting är det alltid en anledning till det. Jag hoppas att denna inställning sprids vidare till andra professioner inklusive studenterna på Culinary Arts Academy. Exempelvis om deras kock ber dem att imorgon skapa en rätt med kyckling, då vill jag att de frågar sig själva vad de vill kommunicera med den rätten och vad deras mål med att skapa den är – och faktiskt ta det ett steg längre och skapa en känsla!

class-students-best-bartender (1)

Artikel översatt från engelska till svenska. Om du vill läsa originalartikeln på engelska så hittar du den här