Vad inspirerade dig till att studera Hotel Management?
Efter att jag avslutade gymnasiet i Skottland, visste jag direkt att jag ville jobba i en dynamisk och internationell miljö i en kundnära verksamhet. Så det var naturligt att hospitality poppade upp i mitt huvud. Jag bestämde mig för det 3-åriga lärlingsprogrammet på Hotell Adlon Kempinski i Berlin. Det var en fantastisk upplevelse, som var väldigt hands-on, och lärde mig saker som jag inte ens kunde föreställa mig. Trots detta hade jag en känsla av att jag saknade djupare kunskaper om den strategiska och ekonomiska sidan, vilket ledde mig att söka efter Hotel Managementkurser världen över.
Varför föll valet på HIM?
När jag gjorde min research, hittade jag flera olika alternativ runt hela världen, men ingen kom ens nära Schweiz fantastiska rykte när det kommer till dess höga nivå inom hospitality.
“HIM erbjöd en bra mix i sin läroplan, som täckte alla de tänkbara ämnen jag ville bli expert inom. Jag såg direkt vilken imponerande och professionell, men ödmjuk, framtoning de hade gentemot andra skolor i landet. Det var detta som fick mig att fastna.”
Utöver detta, så fick jag tillgodoräkna min tidigare examen inom Hospitality. Tack vare HIM så kunde jag fokusera på de poäng och ämnen som jag saknade och göra klart min kandidatexamen (Bachelor degree) på bara 1,5 år.
Vilka färdigheter kan man få genomen examen i hospitality?
“Jag brukar alltid säga att studera hospitality ger dig ett 360 graders perspektiv på hur ett företag fungerar och hur dess processer är strukturerade.”
Genom att kombinera praktiska och teoretiska studier, så lär du känna varje avdelning och dess arbetsuppgifter och hur de hänger samman, för att du har bokstavligt varit i allas skor, så att säga och sett jobbet från deras synvinkel. Detta hjälper mig fortfarande i mitt privata- och arbetsliv.
Hur ser dina arbetsuppgifter ut under en typisk dag i din arbetsroll?
Jag arbetar som Senior Community Manager för ett företag som heter Mindspace, och är ett coworking space med boutiquekänsla. Jag ansvarar för 2 av deras 3 ställen i Berlin. Detta betyder att jag är kvinnan som ansvarar för 1300 medlemmar och tillsammans med min kontorschef leder jag två team med cirka 20 anställda. Varje dag startar med en avstämning tillsammans för att synka, innan vi påbörjar våra hektiska dagar. Mitt jobb är en blandning av att leda teamet, sälj, hantera ekonomi, kundservice och daglig drift.
Vad gillar du mest med din nuvarande roll?
Jag älskar att varje dag är annorlunda. Det blir mycket felsökning och hands-on situationer där man måste använda sin intuition. Jag gillar verkligen att leda mitt team, vilket var rätt nytt för mig när jag började för 2 år sedan. Mitt team är fantastiskt, där vår medelålder är 30, och vi alla jobbar verkligen hårt. Även om vi tar vårt jobb väldigt seriöst så tar vi inte oss själva så seriöst, så vi skrattar mycket tillsammans.
Vad är utmaningarna i din nuvarande roll?
Jag ansvarar för två stycken ställen och har därför också två olika teams. Vi jobbar alla väldigt nära tillsammans, men det kan vara utmanande att dela min tid jämt mellan dem. Jag gillar inte att ”micro-manage” så att säga, men jag vill veta exakt vad som sker på varje ställe, som har runt 80 olika företag och 1300 medlemmar emellan sig – vilket är omöjligt! Men jag har lärt mig att lita på mina team till 100%.
Vad är nästa steg i din karriär?
Jag har haft turen nog att kunna säga att jag har gillat varje steg jag har tagit och de jobb som jag har haft under de senaste 10 åren. Varje steg har utvecklats till nästa och jag har litat på den process som byggt mitt nätverk och alltid varit öppen för nya möjligheter. Det finns fortfarande potential för mig att växa hos min nuvarande arbetsgivare, vilket förhoppningsvis resulterar i en ansvarsroll för en hel stad eller marknad. Då jag gillar hur mångsidigt mitt jobb är, så skulle jag vilja behålla den aspekten även i mitt nästa steg.
Hur påverkas ditt arbete av rådande situation och har du råd till andra i samma roll som dig?
Då vår affärsmodell, som ett coworking space, är att använda våra utrymmen på det mest effektiva sätt, har social distansering och denna pandemi, en enorm effekt på vår bransch. Men hur kliché det än låter så har vi lärt oss att se glaset som halvfullt.
“Medan ett antal av våra kunder påverkats och tvingats till nedskärningar och lämna våra lokaler, så har vi blivit kreativa i vår försäljningsstrategi och förstått att detta kan öppna dörrar till en helt ny publik.”
En sak är säker, kundservice har visat sig vara (ännu mer) ovärderligt för tillfället och det kommer man väldigt långt med, speciellt i tider som dessa.