Hur jag var med och lanserade ett hotell och samtidigt startade min karriär

8 maj 2018

Jonathans design-kunskaper såg till att han fick jobba med alla delar av öppnandet av hotellet.

Vid tiden för öppnandet var EDITION Hotels det nyaste lyx-varumärket under Marriott International. IHTTI-alumnen Jonathan Keh delar med sig av sin erfarenhet från att vara med och öppna The Sanya EDITION hotel i Kina.

Vad fick dig att ge dig in på att jobba med förarbetet av öppnandet av ett hotell?

The Sanya EDITION är Marriot Internationals första projekt i Asia-Pacific och idén att vara involverad i att utveckla ett nytt varumärke i Asien var väldigt spännande för mig. Jag trivdes med förberedelserna för öppnandet väldigt mycket, och valde att stanna i verksamheten efter min MIT och är nu Assistant Manager för Rooms Operations.

Jag är tacksam för vår Academic Director Mr. Jaco von Wielligh som har varit väldigt stöttande under utvecklingen av min karriär. Eftersom det var mitt första jobb ville jag försäkra mig om att jag noga hade övervägt mina val och Mr. Jaco var alltid där och gav mig råd när det behövdes.

Hur användbara var dina kunskaper inom hospitality design som du skaffade på IHTTI?

Design-kurserna jag fick på IHTTI hade väldigt stor påverkan på min utveckling i mitt MIT-program

Faktum är att min erfarenhet under förberedelserna var väldigt lika vårt slutårs-projekt under utbildningen vad gäller den tekniska aspekten.

Jag använde till exempel AutoCad för att planera telefonnätverket genom hela anläggningen och SketchUp för att göra skisser på designförslagen kring reception samt konceptet i hotellets restaurang. Eftersom jag redan hade en del erfarenhet inom design jobbade jag med ledningen för att designa gästrummen och skapa en ”lookbook” som en standard för oss att följa.

Vad var den mest utmanande delen av att jobba med förberedelserna inför öppnandet?

Eftersom det är den första EDITION-anläggningen i Asia-Pacific och ett relativt nytt varumärke var vi tvungna att skapa underlaget och bygga en lokal standard för utförandet från noll. Vi hade inte heller någon syster-anläggning i regionen att få support från så vi hade inga referenser eller mallar att gå efter. Detta gav oss dock också en flexibilitet att etablera nya standarder och på så sätt särskilja oss från andra lyxmärken på marknaden.

Du arbetade inom många områden och avdelningar under din MIT med The Sanya EDITION. Hur klarade du att hantera alla de olika projekten på samma gång?

Det är inget tvivel om att arbetsbördan under förberedelsefasen för hotellet var väldigt intensiv, men jag trivdes verkligen med den snabbrörliga arbetsmiljön. Eftersom vi var ett litet team var jag väldigt motiverad och passionerad för att säkra att vi hade ett framgångsrikt öppnande och det var mitt fokus när jag rörde mig mellan olika projekt.

För många av oss i teamet som jobbade med förberedelserna kändes det som om vi jobbade med öppnandet av vårt eget hotell. Vi kände mycket stolthet och ägarskap i allt vi gjorde.

Vad har varit det mest minnesvärda sedan du började jobba med The Sanya EDITION?

I början hade vi en tvåvånings-byggnad bredvid anläggningen som innehöll fem exempel-rum. Eftersom vi inte hade något kontor på den tiden tog vi in lite tillfälliga möbler och konverterade ett av rummen till ett kontor som delades av alla 14 medlemmar i förberedelse-teamet. Hotellets General Manager satt fem steg bort från mig. Det tog tanken av ett “öppet koncept-kontor” till en helt ny nivå och vi kan väl säga att vi kom bra mycket närmare varandra efter denna upplevelse!

 

Du kan läsa mer om de olika projekten Jonathan jobbade med under förberedelserna av hotellet här.

Jonathan examinerades från IHTTI 2016 med en kandidatexamen i International Hospitality and Design Management, First Class Honours.

Artikel översatt från engelska till svenska. Om du vill läsa originalartikeln på engelska så hittar du den här